Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12141
Title: Дослідження ефективності формування рухових навичок дівчат 11 – 14 років в сучасному міні-футболі
Other Titles: Study of forming motor skills efficiency of 11-14 year old girls in modern mini-soccer
Authors: Шаповал, Є. Ю.
Keywords: mini-soccer
move skills
differentiated approach
multiple-factor differentiation
criteria of move skills maturity
logic levels of move skills maturity
optimization of forming move skills
міні-футбол
рухові навички
диференційований підхід
поліфакторна диференціація
критерії сформованості рухових навичок
логічні рівні сформованості рухових навичок
оптимізація процесу формування рухових навичок
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Шаповал Є. Ю. Дослідження ефективності формування рухових навичок дівчат 11 – 14 років в сучасному міні-футболі / Є. Ю. Шаповал // Наука і освіта. - 2014. - № 4. - С. 169-173.
Abstract: Обґрунтовано структуру і зміст багаторічної підготовки в ДЮСШ з міні-футболу на основі диференці йованого підходу до формування рухових навичок дівчат 11-14 років. Спроектовано та реалізовано комплексну функціонально-діагностичну програму навчально-тренувального процесу з міні-футболу. Доведено ефектив ність впровадження розробленої програми навчально-тренувального процесу з міні-футболу за групами крите ріальних показників (гносеологічні, психологічні, антропометрично-функціональні, рухові (моторні), технічні, тактичні) та логічними рівнями (низький, середній, достатній і високий) сформованості. The article deals with a theoretical substantiation, practical development, experimental proof and application of the teaching methods of 11-14 years old schoolgirls to play mini-soccer. The experimental proof of the proposed complex functional and diagnostic program of training process was performed in two stages. The first stage (the initial prepara tion) of the experiment was aimed at diagnosing the levels of maturity (formedness) of the criteria indicators of move skills and correspondence of their dynamics to the main goal of this stage; revealing the intermediate maturity level of theoretical knowledge, anthropometrical and functional body characteristics, development of the move skills and psych ical processes of the surveyed, indicators of tactical and technical preparedness of 11-14 years old girls. The second stage (training stage) of the experiment was aimed at determining the level of move skills maturity according to episte mological, technical, tactical, anthropometrical and functional, psychological and move criteria. This diagnostics was performed with a glance to differential factors – gender, age, individually-typological, differentiation according to the temps of biological development, to the dominant somatotype, psychological parameters, to the level of move features development. The structure and contents of long-term training at sport schools in mini-soccer on the basis of the diffe rentiated approach to the forming of 11-14 years old girls’ move skills are substantiated. Besides, a complex functional and diagnostic program of training process in mini-soccer is developed and put into practice. The effectiveness of the application of the developed program of the training in mini-soccer according to groups of criteria indicators (epistemo logical, psychological, anthropometrically functional, motor, technical, tactical) and logic levels (low, intermediate, sufficient and high) of maturity (formedness) is proved. The proposed complex functional and diagnostic program of training in mini-soccer helped to increase all the indicators.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12141
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shapoval.pdf776.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.