Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12108
Title: Особливості рухового статусу дітей дошкільного віку категорії «практично здорові»
Other Titles: Particuliarities of motor status of preschool children of category «almost healthy»
Authors: Бєсєда, Володимир Вікторович
Беседа, Владимир Викторович
Beseda, Volodymіr Viktorovych
Keywords: diagnostics
pre-school children
діагностика
діти дошкільного віку
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бєсєда В. В. Особливості рухового статусу дітей дошкільного віку категорії «практично здорові» / В. В. Бєсєда // Наука і освіта. - 2014. - № 4. - С. 22-27.
Abstract: У статті досліджується проблема обстеження дітей, що належать до категорії «практично здорові». У відповідності з певними компонентами була розроблена і підібрана діагностична методика визначення рівня фізичної підготовленості та особливостей м'язового тонусу у дітей дошкільного віку. Використання даної методики дозволило сформувати шкалу оцінювання рівня фізичної підготовленості в залежності від статевих ознак і вікової періодизації, а також визначити особливості стану м'язового тонусу у вищезазначеної категорії дітей. The article deals with a problem of examining children classified as «almost healthy». In accordance with certain components a diagnostic technique for determining the level of physical fitness and muscle tone features of preschool children was developed and selected. Application of this technique allowed forming a scale of evaluation of the level of physical fitness, depending on sex cha racteristics and age, and identifying features of the state of muscle tone in the above mentioned category of children. Special tests by M. M. Iefimenko were used during the experiment. The whole complex of tests was divided into two groups according to the main components of physical status of children. The first group is a complex of move test, which allows determining the level of physical abilities of a child, and the second one is a group of tonic tests, which allows revealing features of muscle tonus in different parts of a child body. The examination of physical abilities and peculiarities of a muscular tonus of a child was performed with help of the technique “from top to toe”, i.e. from top downward. The main method of diagnostics of children was a gaming technique. Each test was like a mini-game, where special conditions of overmotivation were created with help of game atmosphere. Analysis of the find ings allowed to state the fact of the prevalence of healthy children’s increased muscle tonus. In addition, indicators of development of motor characteristics are different depending on sex and age of examined children. The experiment showed, that girls’ motor status indicators are better than boys’ ones; especially it is demonstrated in the age group of 3,5 to 5 years old children. Hereafter the results among boys and girls became equal, especially in the development of motor characteristics.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12108
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biesieda.pdf635.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.