Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/121
Title: Psycho-pedagogical diagnostics of senior preschoolers’ gender socialization level
Other Titles: Психолого-педагогічна діагностика рівня гендерної соціалізованості дітей
Authors: Bilavych, Halyna
Korinna, Hanna
Karnaukh, Lesia
Білавич, Галина
Корінна, Ганна
Карнаух, Леся
Keywords: children
gender socialization
diagnostic tasks
methodology
criteria
indicators
levels
діти
гендерна соціалізація
гендерна соціалізованість
діагностувальні завдання
методика
критерії
показники
рівні
Issue Date: 2018
Publisher: South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D.Ushynsky
Citation: Bilavych H. Psycho-pedagogical diagnostics of senior preschoolers’ gender socialization level / H. Bilavych, H. Korinna, L. Karnaukh // Наука і освіта. – 2018. – №2. – C. 107–112.
Abstract: The paper deals with the issue of gender socialization of children, which is considered as a process and a result of general and psychosexual development of a personality, the girl’s / boy’s individuality according to the age peculiarities of maturation, carried out in the system of relations with adults and peers of both genders. The paper aims to substantiate and identify the levels of gender socialization of children of senior preschool age. The evaluation was carried out according to the following criteria: cognitive, emotional, and value-behavioral. Each criterion included a group of qualitative indicators that identified the content and level of gender socialization of children. A diagnostic technique was developed for identifying the levels of children’s gender socialization, which made it possible to differentiate the levels of gender socialization of children quantitatively: sufficient, medium, and low. The experiment involved 80 children of both genders. According to the results of the implementation of a number of diagnostic methods and tasks by children, it has been established that most of the respondents have average and low levels of gender socialization. Thus, the results of the experiment on the examination of the levels of gender socialization of senior preschoolers have shown the need for the development and testing of an experimental program, which is going to be covered in the further studies. У статті досліджено та доведено актуальність питання гендерної соціалізації дітей. Гендерна соціалізація дітей – процес і результат загального й психосексуального розвитку особистості, індивідуальності дівчинки/хлопчика відповідно до вікових особливостей дорослішання, в реальній життєдіяльності, що здійснюється в системі взаємин із дорослими, однолітками своєї й протилежної статі та самим собою. Мета статті – на основі узагальнення теоретичних та практичних засад гендерної соціалізації обґрунтувати та виявити рівні гендерної соціалізованості дітей. Оцінка проводилася за такими критеріями: пізнавальний, емоційний, ціннісно-поведінковий. Кожен критерій включав групу якісних показників, які виявляли зміст та рівень гендерної соціалізованості дітей. Було розроблено діагностувальну методику виявлення рівнів гендерної соціалізованості дітей, що дало можливість кількісно диференціювати рівні гендерної соціалізованості дітей: достатній, середній, низький. Експериментом було охоплено 80 дітей різної статі. Експеримент проводився в три етапи. Відповідно до результатів виконання дітьми ряду діагностувальних методик та завдань було встановлено, що респонденти перебувають здебільшого на середньому та низькому рівнях гендерної соціалізованості. Таким чином, результати експерименту щодо виявлення рівнів гендерної соціалізованості дітей засвідчили необхідність розробки та апробації експериментальної методики гендерної соціалізації дітeй, що і становить перспективу подальших наукових розвідок.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/121
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Галина Білавич, Ганна Корінна, Леся Карнаух.pdf558.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.