Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12098
Title: Использование мотивов символ-драмы в работе с внутренними конфликтами лиц юношеского возраста
Other Titles: Use of the catathymic and imaginative method in dealing with internal conflicts in adolescence
Authors: Шапран, Тетяна Миколаївна
Keywords: intrapersonal conflict
method of semantic differential
catathymic and imasymboldramaginative method
adolescence
метод семантичного диференціалу
motive
внутрішньоособистісний конфлікт
юнацький вік
кататимно-імагінативний метод
символдрама
мотив
Issue Date: 2016
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Шапран Т.М. Использование мотивов символдрамы в работе с внутренними конфликтами лиц юношеского возраста / Тетяна Миколаївна Шапран // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 256-261.
Abstract: У статті розглянуто різні підходи до визначення змісту поняття «внутрішній конфлікт». У межах глибинної психології, в межах біхевіористичної школи, гуманістичної психології та екзистенціального напрямку психології. У статті подано результати емпіричного дослідження роботи з внутрішніми конфліктами юнаків. Обґрунтовано доцільність використання кататимно-імагінативного методу (символдрами) у роботі з внутрішніми конфліктами осіб юнацького віку. Виявлено та описано закономірності пропрацювання внутрішноособистісних конфліктів особами юнацького віку за допомогою мотивів символдрами. The article is aimed at substantiating the appropriateness of using the catathymic and imaginative method of dealing with inner conflicts of adolescents. The catathymic and imaginative method or guided affective imagery (or symboldrama) is based on the principles of depth psychology, which uses the special method of working with imagination for visualisation of person’s unconscious fantasies, desires, and conflicts. It involves free dreaming in the form of imaginations on the topic proposed by a psychologist. The study involved 9 students-adolescents (4 male and 5 female students). All the respondents had inner conflicts associated with their parents. The experiment was carried out in three stages. The first one was aimed at revealing the essence of the personal ideas about the inner conflicts by the students by means of Semantic differential method by C. Osgood. The second one involved the use of catathymic and imaginative method in order to deal with the respondents’ inner conflicts connected with their mothers. At the third stage, the method of C. Osgood was used again in order to assess the changes of the respondents’ respond to the inner conflicts. The research results have shown that the majority of the adolescents demonstrated low indices of the “assessment” factor for the most of the proposed stimuli at the first stage of the experiment. It is associated with the respondents’ poor ability to differentiate their emotional states. At the third stage after consideration of the inner conflicts by means of guided affective imagery according to all stimuli, the indices of factors “assessment” have increased. Thus, the research results prove the expediency of the catathymic and imaginative method of dealing with inner conflicts of adolescents. The prospects of the further studies involve revealing the gender peculiarities of adolescents’ inner conflicts.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12098
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shapran.pdf767.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.