Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12090
Title: Особливості формування суб’єктності учня в підлітковому віці
Other Titles: Peculiarities of forming school student’s subjectivity in adolescence
Authors: Кирильчук, Інна Василівна
Keywords: abilities
adolescence
educational process
subjectivity
values
здібності
суб’єктність
навчальний процес
цінності
підлітковий вік
Issue Date: 2016
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Кирильчук І. В. Особливості формування суб’єктності учня в підлітковому віці / Інна Василівна Кирильчук // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 184-188.
Abstract: У статті розглядаються особливості формування суб’єктності учня в молодшому підлітковому віці. Представлено результати дослідження складових суб’єктності молодшого підлітка, що визначають успішність соціалізації його на етапі переходу в середню школу. Обґрунтовано, що формування суб’єктності учня в підліковому віці – безперервний динамічний процес, який відображає рівень активності підлітка, його відповідальності, вибірковості, ставлення до себе, учбової діяльності. Стосунки з учителем та однокласниками спонукають молодшого підлітка до саморозвитку, до усвідомлення своєї самоцінності і цінності іншої людини. The article deals with the basic scientific approaches to the study of the issue of the formation of students’ subjectivity in the educational process. Most researchers understand subjectivity as the highest form of regulation of behaviour, active manifestation of abilities in making significant changes in oneself and the surrounding reality. The carried out empirical research involved 56 5-6 th graders. The study of emotional and volitional attitude towards the educational process involved 8 categories: attitude towards studying, school, classmates, student's role, choice of tasks, attitude towards lessons, teachers and oneself. The results obtained by means of the method “Incomplete sentences” have shown that the respondents with the high level of academic performance have positive thoughts about the educational process, tasks and teachers. Communication with teachers is considered to be very important for them. The students with the high level of intelligence are self-confident; they are sure that they can achieve goals without any help. These adolescents have highly developed reflection skills. The respondents with the low level of academic performance are characterised by the positive attitude towards classmates and their role of school students. They can be also described by the personal focus, which makes the motives of personal success predominant. Due to this such school students are interested in their own needs and feelings more than in other people's problems. They consider the educational process as an opportunity to satisfy their ambitions. Focus on the collaboration has been found in the sample of 6th -graders. Their deeds and actions are determined by their need for communication, the desire to have good relations with classmates. They are interested not in the final result of their studying, but in the process of joint activities. The comparative analysis of the adaptation capacity of the respondents has shown that the most significant differences are manifested among 6th-graders with the high academic performance level.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12090
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kyrylchuk.pdf744.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.