Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12080
Title: Структурно-динамічна модель розвитку екологічної свідомості
Other Titles: Structural and dynamic developmental pattern of environmental integrity
Authors: Можаровська, Тетяна Вікторівна
Keywords: environmental psychology
environment
ambience
environmental integrity components
environmental integrity
екологічна психологія
екологічна свідомість
навколишнє середовище
оточуючий світ
компоненти екологічної свідомості
Issue Date: 2016
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Можаровська Т. В. Структурно-динамічна модель розвитку екологічної свідомості / Тетяна Вікторівна Можаровська // Наука і освіта. - 2016. - № 5. - С. 124-130.
Abstract: У статті здійснено теоретичний аналіз теоретико-методологічних підходів до вивчення феномену екологічної свідомості. Визначено та описано компоненти екологічної свідомості, механізми їх дії та особливості прояву. Запропоновано та теоретично обґрунтовано структурно-динамічну модель розвитку екологічної свідомості особистості підліткового віку. Структура екологічної свідомості складається з когнітивного, емотивного, потребово-мотиваційного, ціннісно-смислового та конативного компонентів. Кожен із виділених компонентів екологічної свідомості визначається особистісною спрямованістю, актуалізацією відповідних психічних процесів, віковими та статевими особливостями, а також власним досвідом. The current ecological situation brings up much tension around the issue of human life and the organisation of the environment. The main structural environmental integrity components such as cognitive, emotive, consumer-conative, axiological and conative have been defined, basing on the theoretical analysis of the environmental integrity phenomenology, general laws of the development, psychological peculiarities of individual development of adolescent’s personality. The cognitive environmental integrity component is expressed by the following mental processes, namely thinking, imagination, perception, memory, which have an ecological composite. Emotive environmental integrity component is represented by a set of emotions expressed by people in the direct interaction with the ambiance. In this case, emotions perform regulative and axiological functions. Conative environmental integrity component is presented by the development of motivational orientation of the individual with the direct involvement into practical interaction with the ambiance. A similar development of the conative sphere, due to the necessity of needs reduction singles out the consumer-conative environmental integrity component. Axiological component is identified as the orientation of the individual to the specific purpose, which is perceived as significance in the ratio of generally accepted social behavioural patterns, life experience and individual features. Thus, it is necessary to investigate the world view (internal and external), perception and reflection of the personality’s developmental conditions, personal attitude to the environment, actualisation of personal needs and interests, setting the objectives and the aim of the interaction with the environment, system of values and personal meanings, strategies and tactics of personal interaction with the environment. The development of environmental integrity components is a dynamic process and has an inextricable connection with the development of a personality. Taking everything into account, each of the studied environmental integrity components are determined by personal orientation, actualisation of relevant mental processes by age and sexual peculiarities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12080
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mozharovska.pdf441.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.