Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12068
Title: Дослідження взаємозв’язку педагогічних стереотипів із параметрами професійної діяльності вчителя
Other Titles: Interrelation of pedagogical stereotypes and parameters of teachers’ professional activities
Authors: Давидова, Оксана Володимирівна
Keywords: pedagogical activities
development
pedagogical stereotypes
educational process
transformation
педагогічна діяльність
педагогічний процес
педагогічні стереотипи
перехідні характеристики
трансформація
розвиток
Issue Date: 2016
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Давидова О. В. Дослідження взаємозв’язку педагогічних стереотипів із параметрами професійної діяльності вчителя / Оксана Володимирівна Давидова // Наука і освіта. - 2016. - № 11. - С. 24-30.
Abstract: The article presents the results of the empirical research of the stereotypes in teachers’ pedagogical activities. The study was carried out during 2014-2016 and involved 205 surveyed. In terms of the multi-factor model, the differences in the parameters of teachers’ professional competence with different tendencies to stereotypisation depending on different pedagogical techniques, oriented at efficient support of the didactic communication in the situations of educational interaction, have been analysed. The following 12 groups of teachers have been distinguished: controlling (with extremely high level of stereotypisation) – 14 respondents, differential (the one with extremely high level of stereotypisation) – 40 respondents, facilitative (with extremely high level of stereotypisation) – 21 respondents; controlling (with high level of stereotypisation) – 8, differential (with high level of stereotypisation) – 30, facilitative (with high level of stereotypisation) – 7; controlling (with normal level of stereotypisation) – 8, differential (with normal level of stereotypisation) – 27, facilitative (with normal level of stereotypisation) – 6; controlling (with low level of stereotypisation) – 7, differential (with low level of stereotypisation) – 27, and facilitative (with low level of stereotypisation) – 10 respondents. The obtained results make it possible to conclude that the pedagogues with very high stereotype tendencies have difficulties associated with the violations of emotional stability, motivational complex and self-image. Under the conditions of crisis states, the group of teachers with the facilitative type is considered to be optimal according to psychological characteristics. The group of the controlling type is characterised by emotional ill-being, insufficient satisfaction with work, etc. With the decrease of the corresponding stereotype tendencies the processes of self-organisation, identification and stereotypisation become interconnected. У статті описано результати констатувального етапу дослідження стереотипів у педагогічній діяльності вчителя. Через призму багатовимірної моделі автором досліджено особливості педагогічних стереотипів, їх зв’язки з професійною компетентністю вчителів у залежності від різних педагогічних тактик. Отримані дані проаналізовано методом статистичного критерію U-критерій Манна-Уітні для незалежних вибірок, що в сукупності дозволило узагальнити характер співвідношень між педагогічними стереотипами, пролило світло на процесуально-динамічну суть досліджуваного нами явища, його вплив на педагогічну діяльність вчителя.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12068
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Davydova.pdf326.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.