Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1200
Title: Професійна ідентичність студентів старших курсів
Other Titles: Профессиональная идентичности студентов старших курсов
Senior students'professional identity
Authors: Черненко, В. П.
Кравченко, К. В.
Chernenko, V. P.
Kravchenko, К. V.
Keywords: ідентичність
професійна ідентичність
типи особистості
професійно важливі якості
псевдоідентичність
идентичность
профессиональная идентичность
типы личности
профессионально важные качества
псевдоидентичность
identity
professional identity
personality types
professionally important qualities
pseudo-identity
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Черненко, В. П. Професійна ідентичність студентів старших курсів / В. П. Черненко, К. В. Кравченко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 191-195.
Abstract: У статті розкривається сутність питання професійної ідентичності. Проаналізовано складники дослі- джуваного явища. Визначено особливості формування професійної ідентичності студентів старших курсів гуманітарних і технічних напрямів в умовах сучасної вищої освіти України. Проведено статистичний аналіз отриманих результатів за допомогою пакету статистичної обробки інформації SPSS.Актуальной задачей университетского образования является формирование личности будущего профессионала, помощь в самоидентификации с профессией, что позволит создать для студентов оптимальные условия реализации себя в профессии. Профессиональная идентичность – это результат профессионального самоопределения личности, который проявляется в осознании себя представителем определенной профессии; это комплексная характеристика, которая отвечает за осознание индивидом своей принадлежности к определенной профессиональной группе. Она начинает формироваться при необходимости выбора будущей профессии и дальнейшей профессиональной подготовке. Сформированность профессиональной идентичности сопровождается ощущением защищенности, верой в свои реальные и потенциальные возможности. Исследование профессиональной идентичности студентов проводилось в Кременчугском национальном университете имени Михаила Остроградского среди студентов четвертыхпятых курсов гуманитарного и технического профилей. Для исследования были использованы методики: изучения статусов профессиональной идентичности А. Азбель и Л. Шнейдер и определения типа личности Дж. Голланда. Статистический анализ различий между студентами гуманитарного и технического профилей по статусам идентичности и типам личности, полученных по трем методикам, проводился с помощью χ2 -критерия в пакете статистической обработки информации SPSS. На основе данного анализа результатов исследования доказано, что студенты гуманитарного направления более склонны к переживанию кризиса профессиональной идентичности, имеют высокий уровень тревожности и не самостоятельны в выборе профессии. Подтверждено наличие различий по показателю «псевдоидентичнисть» между гуманитарным и техническим профилями; доминирующим типом личности студентов гуманитарного профиля является социальный тип, а для студентов технического профиля более характерен реалистичный тип личности. Гуманитарии осознают проблему выбора профессии и стремятся ее решить. У них меньше выражена система четко сформированных целей, ценностей и убеждений. Для студентов технического направления более характерно нарушение механизмов идентификации и социальных связей; на выбор профессии влияет необходимость подчеркнуть свой социальный статус, избежать проблему выбора (состояния кризиса). В ходе эмпирического исследования доказано, что выбор профессии в обеих группах был недостаточно осознанным и самостоятельным,что замедляет формирование профессиональной идентичности.The urgent task of university education is the development and formation of future professionals’ personality, their self-identification assistance with the profession, allowing students to create optimal conditions for self-realization in the profession. Professional identity is the result of professional self-determination, manifested in the comprehension of oneself as a representative of a certain kind of occupation. Students’ professional identity begins to develop when they face the necessity of choosing future profession. The maturity of professional identity is accompanied by the feeling of safety and self-belief. The study of students’ professional identity has been conducted in Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University. It involved fourth- and fifth-year students majoring in humanities and technical sciences. There have been used “The method of studying the professional identity statuses” by A. Azbel and L. Schneider and “The method of personality type determination” by J. Holland. The statistical analysis of the differences between students majoring in humanities and technical sciences in the identity status and personality types obtained by the above mentioned methods has been carried out using χ 2-criteria in the package of statistical data processing SPSS. The research results have shown that students majoring in humanities are more prone to professional identity crisis; they have a high level of anxiety and are dependent in their occupational choice. There have been justified the differences in “pseudo-identity” between the two groups of students. It has been affirmed that the dominant type for the first group of surveyed is a social one, and more realistic type of personality describes another group of students. The students majoring in humanities realize the problem of occupational choice and are willing to solve it. The system of aims and values is undeveloped in humanities-minded students compared to technical-minded ones. Infraction of identification and social relations mechanism characterize students of technical field. They choose a profession according to the necessity to emphasize their social status and avoid the problem of choice (state of crisis), which has been confirmed by the high indices of “pseudo-identity”. The carried out empirical study has shown that in the both groups of surveyed the occupational choice is unconscious and dependant, which complicates the formation of their professional identity.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1200
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черненко В. П., Кравченко К. В..pdf244.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.