Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11981
Title: Особливості емоційного вигорання педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами
Other Titles: Characteristics of emotional burnout of teachers who work with children with special educational needs
Authors: Форостян, Ольга Іванівна
Форостян, Ольга Ивановна
Forostjan, Olha Ivanivna
Соколова, Ганна Борисівна
Соколова, Анна Борисовна
Sokolova, Hanna Borysivna
Keywords: emotional burnout
personality
pedagogical activity
resistance
age
pedagogical experience
емоційне вигорання
педагогічний стаж
педагогічна діяльність
особистість
резистенція
вік
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Форостян О. Особливості емоційного вигорання педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами / Ольга Форостян, Ганна Соколова // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 2. – С. 53-59.
Abstract: Стаття присвячена емпіричному дослідженню особливостей емоційного вигорання педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. Проблема посилюється необхідністю відповідати високим професійним та особистісним стандартам, надавати освітні послуги на високому рівні, зберігати власне психологічне здоров’я та протікання діяльності в особливих педагогічних умовах. Усі виділені чинники впливу та відповідності ставлять сучасного спеціального педагога в нові умови, які суттєво ускладнюють його і без того напружену діяльність. Висока стресогенність педагогічної діяльності створює ризики формування емоційного вигорання. Проведене емпіричне дослідження розкрило специфіку емоційного вигорання педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, виділило зони позитивних проявів, через активізацію яких можна здійснювати психопрофілактичні заходи. Виявлено, що особлива роль у формуванні емоційного вигорання належить резистенції, яка може виконувати функцію «психологічного спротиву» педагога умовам та специфіці його професійного життя та дозволяє виконувати професійні обов’язки. У структурі емоційного вигорання педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, саме резистенція виконує провідну роль, дозволяє, не кидаючи професію, здійснювати складну процедуру психолого-педагогічного супроводу особливих дітей. Показано особливу роль у запобіганні емоційного вигорання віку та педагогічного стажу фахівця. Життєвий досвід, особистісна зрілість та усталеність ціннісної сфери сприяють більшому опору щодо негативних чинників напруженої психоемоційної діяльності педагога, нівелюють прояви багатьох показників емоційного вигорання. The article is devoted to an empirical study of the characteristics of emotional burnout of teachers who work with children with special educational needs. The problem is exacerbated by the need to meet high professional and personal standards, to provide educational services at a high level, to maintain their own mental health and the course of activities in special pedagogical conditions. All the selected factors of influence and compliance put the modern special educator in new conditions that significantly complicate his/her already intense activities. High stress of pedagogical activity creates risks of formation of emotional burnout. The conducted empirical research revealed the features of emotional burnout of teachers who work with children with special educational needs; it also identified areas of positive manifestations through the activation of which it is possible to carry out psychoprophylactic actions. It was found that a special role in the formation of emotional burnout belongs to resistance, which can perform the function of "psychological resistance" of the teacher to the conditions and specifics of his/her professional life; it allows him/her to perform professional duties. In the structure of emotional burnout of teachers who work with children with special educational needs, it is resistance that plays a leading role, allows without leaving the profession to carry out a complex procedure of psychological and pedagogical support of special children. The special role in prevention of emotional burnout of age and pedagogical experience of the specialist is shown. Life experience, personal maturity and stability of the value sphere contribute to greater resistance to the negative factors of intense psycho-emotional activity of the teacher; they eliminate the manifestations of many indicators of emotional burnout. Prospects for further research are to clarify and verify the identified trends, in particular, the empirical study of those features of emotional burnout of teachers who work with children with special educational needs related to professional experience, but may be "masked" by age.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11981
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Forostian.pdf837.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.