Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11980
Title: Розвиток освіти в нахчивані за часів автономії
Other Titles: Development of education in nakhchivan during the autonomy
Authors: Khalılov, Taleh
Keywords: Education in Nakhchivan
knowledge
perspective
Bologna education
pedagogical staff
school
area
teacher
pupil-student
science
lessons
освіта в Нахчивані
перспектива
Болонська освіта
педагогічний колектив
школа
область
вчитель
учень-студент
наука
уроки
знання
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Халілов Т. Розвиток освіти в нахчивані за часів автономії / Талех Халілов // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 2. – С. 47-52.
Abstract: Cтаття присвячена розвитку історії освіти в регіонах, факторам, що впливають на цей розвиток, а також оцінці результатів, отриманих у галузі освіти. Все це є важливим для сучасної педагогічної науки. Проблема дослідження сьогодні має соціально-політичне значення. З іншого боку, цей аспект, перш за все, служить збагаченню історії педагогічної думки в країні та допомагає виявити можливості використання прогресивних традицій сьогодні. Хоча історія освіти та навчання в Нахчивані має свої специфічні особливості, школа та педагогічні ідеї, сформовані в цій галузі, є невід'ємною частиною загальноазербайджанської педагогіки. Цей освітній досвід головним чином зумовлений національними та культурними особливостями корінного населення регіону - азербайджанських турків. Дослідження тенденцій розвитку національних шкіл регіону, формування азербайджанської школи та педагогічних ідей, а також вивчення дуже важливої частини етапів розвитку надають доповнюючий і збагачуючий характер дослідницькому процесу. Успіх складного шляху через різні етапи мультидисциплінарної системи освіти настільки цікавий і багатогранний, що погляд кожного автора на цей процес проливає світло на нові реалії, відкриває шлях до пропозицій, нових ідей та міркувань, які служать прогресу. Особливо важливим є вивчення просвітницького руху в Нахчивані, виявлення його плідних результатів, педагогічних концепцій, стану шкіл та народної освіти, факторів, що поступово впливають на його розвиток. Нахчиван – це земля Азербайджану з багаторічною історією, багатими матеріальними та культурними пам’ятками та давньою освітньою культурою. Встановлено, що у період неоліту тут жили місцеві племена, які займалися різними галузями економіки та мистецтва, а також навчальними та освітніми роботами. The article is devoted to the development of educational history in the regions and the factors affecting this development, to opine the results gained in the field of education that are important matters for our present and modern pedagogical science. That is, the research problem today is of social and political importance according to its pedagogical significance. On the other hand, this aspect, above all, serves the completeness and enrichment of the history of pedagogical thought in the country and helps to identify opportunities for the use of progressive traditions today. Although the history of education and training in Nakhchivan has its own specific features, the school and pedagogical ideas formed in this area are an integral part of all-Azerbaijani pedagogy. This educational experience is mainly conditioned by the national and cultural characteristics of the indigenous population of the region - the Azerbaijani Turks. The investigation of the development trends of national schools in the region, the formation of the Azerbaijani school and pedagogical ideas, and the study of a very important part of the development stages give a complementary and enriching nature to the research process. The success of the complex and difficult path through the various stages of the multidisciplinary education system is so interesting and multifaceted that each author's view of this process sheds a bright light on new realities, opens the way to suggestions, new ideas and considerations that serve progress. It is of particular importance to study the enlightenment movement in Nakhchivan, to discover its fruitful results, to identify pedagogical conceptions, the state of schools and public education, the factors influencing its development on a progressive basis. Because Nakhchivan is the land of Azerbaijan with long history, rich material and cultural monuments and ancient educational culture. Even in the Neolithic period, local tribes lived here, engaged in various economic and art fields, as well as in primitive training and educational works.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11980
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khalılov.pdf725.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.