Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11967
Title: Використання психотерапевтичних методів при супроводі емоційно депривованих молодших школярів
Other Titles: Psychotherapeutic methods application in follow-up of emotionally deprived elementary school children
Authors: Савенкова, Ірина Іванівна
Цумарєва, Наталя
Savenkova, Irina Ivanіvna
Keywords: emotional deprivation
emotional intelligence
emotional deprivation effects
elementary school children
psychological follow-up
psychological correction
psychotherapy
емоційна депривація
молодші школярі
наслідки емоційної депривації
психологічний супровід
психологічна корекція
психотерапія
емоційний інтелект
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Савенкова І. Використання психотерапевтичних методів при супроводі емоційно депривованих молодших школярів / Ірина Савенкова, Наталя Цумарєва // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 2. – С. 5-15.
Abstract: Багатократно перенесені у минулому складні життєві ситуації в сім’ї та поза нею несприятливо впливають на формування особистості дітей. Одним із таких факторів є емоційна депривація. Довготривале перебування дітей молодшого шкільного віку в умовах емоційної депривації призводить до виникнення цілого ряду негативних наслідків. Найбільш вразливою в цьому плані є емоційна сфера, оскільки саме вона напряму залежна від негативних змін та впливів оточуючого середовища. Спектр негативних наслідків емоційної депривації у дітей молодшого шкільного віку досить широкий: від легких емоційних порушень, які можна подолати шляхом корекційно-розвивальних вправ, до глибоких психічних розладів та хвороб, які потребують довготривалого лікування. Отже, ситуація емоційної депривації потребує вживання профілактичних та корекційно-відновлювальних впливів. Метою статті є розкриття особливостей використання психотерапевтичних методів при організації психологічного супроводу емоційно депривованих дітей молодшого шкільного віку. Для вирішення поставленої мети нами був застосований комплекс теоретичних (аналіз, синтез, порівняння та узагальнення) та емпіричних (спостереження, опитування, бесіда, експертні оцінки, тестування, кількісний та якісний аналіз отриманих результатів) методів дослідження. Результати аналізу літературних джерел дають змогу узагальнити, що з метою подолання емоційної депривації у дітей можуть використовуватися такі форми допомоги, як: адаптація, соціалізація, навчання, розвиток, корекція, консультація, психотерапія, супровід, реабілітація. Найбільш дієвою формою психологічної допомоги ми вважаємо супровід. Розроблена та апробована нами модель психологічного супроводу, яка включає допомогу прийомним сім’ям в подоланні негативних наслідків емоційної депривації у дітей, заснована на системі роботи з прийомними дітьми та батьками, а також проведення спільних батьківсько-дитячих занять. Для проведення психологічного супроводу дітей ми використовували різноманітні методи психологічної корекції та розвитку (бесіда, ігри, вправи, малювання, фантазування, релаксація) у поєднання з психотерапевтичними методами (символ-драма, арт-терапія та позитивна психотерапія). Дієвість та ефективність розробленої нами моделі психологічного супроводу емоційно депривованих дітей молодшого шкільного віку перевірялась на основі повторного психодіагностичного дослідження та порівняння отриманих результатів контрольної та експериментальної груп. Використання корекційно-розвивальних методів у поєднанні з психотерапевтичними дало можливість отримати стійкі та довготривалі результати у зниженні проявів емоційної депривації та підвищення рівня емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку. Hardships experienced many times in the family and outside it in the past, have a negative impact on formation of children’s personality. Emotional deprivation is one of such factors. Long-term stay of elementary school children under emotional deprivation conditions results in a whole number of adverse effects. Being directly dependent on environment adverse changes and impacts emotional sphere is most vulnerable in this respect. The range of emotional deprivation adverse effects on elementary school children is quite wide: from mild emotional disorders that can be corrected with the help of correctional and developmental activities to severe mental disorders and diseases that require long-term treatment. Thus, the situation of emotional deprivation requires the use of prophylactic, corrective and rehabilitative actions. The purpose of the article is to reveal the features of psychotherapeutic methods application in arranging psychological follow-up of emotionally deprived elementary school children. To achieve the determined purpose we’ve applied a mix of speculative (analysis, synthesis, comparison and generalization) and empiric (observation, survey, talk, expert evaluations, testing, quantitative and qualitative evaluation of the results obtained) research methods. The results of the literature sources analysis let us sum up by saying that such methods as adaptation, socialization, learning, development, correction, counseling, psychotherapy, follow-up and rehabilitation may be applied to cope with children’s emotional deprivation. We consider follow-up to be the most effective and comprehensive method. The psychological follow-up model developed and tested by us includes support provided to foster families in the course of coping with children’s emotional deprivation adverse effects and is based on the system of working with foster children and parents, as well as on conducting joint classes involving parents and children. We’ve applied various psychological correction and development methods (talk, games, exercises, drawing, fantasizing and relaxation) in combination with psychotherapeutic methods (symbol drama, art therapy and positive psychotherapy) to conduct psychological follow-up of children. Effectiveness and efficiency of the emotionally deprived elementary school children psychological follow-up model developed by us has been tested on the ground of repetitive psychodiagnostic testing and comparing its results of control and experimental groups. The application of remedial methods in combination with psychotherapeutic methods has made it possible to obtain constant and long-lasting results in emotional deprivation evidences reducing and elementary school children emotional intelligence level raising.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11967
Appears in Collections:Кафедра психіатрії, медичної та спеціальної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Savenkova.pdf798.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.