Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11948
Title: Художня умовність в образотворенні живописом
Other Titles: Artistic conventionality in painting
Authors: Басанець, Лука Валерійович
Басанец, Лука Валерьевич
Bassanets, Luka Valeriyovych
Маслова, Тетяна Миколаївна
Маслова, Татьяна Николаевна
Maslova, Tetiana Mykolaivna
Keywords: conventionality
artistic generalisation
artistic conventionality
artwork
painting
means of creation
form
content
image
умовність
художня умовність
образотворення
живопис
засоби творення
форма
зміст
образ
художнє узагальнення
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Басанець Л. В., Маслова Т. М. Художня умовність в образотворенні живописом / Лука Валерійович Басанець, Тетяна Миколаївна Маслова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 2 (135). – С. 13-22.
Abstract: Article addresses the theoretical meaning of artistic conventionality. Its fundamental role in painting is undeniable and is to be not only familiarised with, but also studied thoroughly. The mastering of a complex and voluminous morphology of artistic conventionality alongside the lack of literature sources concerning its features in the visual arts, in particular in painting, which is the main object of our attention, are laborious parts of this process. The article: a) proposes the introduction of three steps in the study of conventionality at the initial stages of training with a detailed description of the general provisions on artistic conventionality, in order to ensure a conflict-free process of mastering a complex body of knowledge in the future; b) provides selection of the information from its total amount concerning the artistic conventionality in fine arts, emphasising its presence in painting. The article realises the intention to supplement the information on artistic conventionality with the analysis of the class and genre indicators of painting. The systematic study of artistic conventionality is becoming a factual way enabling us to enrich the level of professional literacy of students - future teachers and practising artists. Зміст статті зосереджений на теоретичному значені художньої умовності, чия фундаментальна роль в образотворенні живописом незаперечна і потребує не лише ознайомлення, а й ретельного вивчення. Трудомістким етапом цього процесу є засвоєння складної і об’ємної морфології художньої умовності та брак літературних джерел щодо її ознак в образотворчому мистецтві, зокрема, в живописі, якій є головним об’єктом нашої уваги. Стаття – а) пропонує запровадження 3 етапів вивчення умовності на початкових стадіях навчання з докладним описом загальних положень щодо художньої умовності, для забезпечення в подальшому безконфліктного процесу оволодіння складним масивом знань; б) здійснює виокремлення із загальної кількості інформації того, що стосується художньої умовності в образотворчому мистецтві, акцентуючи її наявність у живописі. Реалізує намір доповнення інформації щодо художньої умовності аналізом видових і жанрових показників живопису. Системне вивчення художньої умовності стає актуальним фактом допомоги в збагаченні рівня професійної грамотності студентів – майбутніх викладачів і художників-практиків.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11948
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Basanets Luka.pdf342.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.