Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1183
Title: Психодіагностичний супровід особистості у ситуаціях професійного самовизначення
Other Titles: Психодиагностическое сопровождение личности в ситуациях профессионального самоопределеня
Psychodiagnostic support of a personality in situations of professional sele- determination
Authors: Моргун, В. Ф.
Моргун, В. Ф.
Morhun, V. F.
Keywords: багатовимірна теорія особистості
профорієнтація
вибір професії
особистість оптанта
методики багатовимірного аналізу досягнень оптанта
лонгітюдний та зрізовий варіанти
многомерная теория личности
профориентация
выбор профессии
личность оптанта
методики многомерного анализа достижений оптанта
лонгитюдный и срезовый варианты
multidimensional theory of personality
professional orientation
occupational choice
personality of a participant
methodologies of multidimensional analysis of accomplishments of a participant
longitudinal and crosssectional variants.
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Моргун, В. Ф. Психодіагностичний супровід особистості у ситуаціях професійного самовизначення / В. Ф. Моргун // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 156-164.
Abstract: У теоретико-методичній статті подано опис розробки на основі авторської багатовимірної теорії особистості та приклади застосування двох профорієнтаційних методик: лонгітюдного варіанту методики багатовимірного аналізу досягнень оптанта (МБАДО) для учнівської молоді (за І. П. Волковим, модифікація В. Ф. Моргуна) та зрізового варіанту МБАДО для дорослих оптантів (за В. Ф. Моргуном). Поповнення діагностичного арсеналу практичних психологів вказаними методиками здатне підвищити якість психологічного супроводу професійного самовизначення особистості протягом життя і, як наслідок, якість вибору професійної освіти і задоволення від трудової діяльності людини.В теоретико-методической статье даются описания разработки на основе авторской многомерной теории личности и примеры применения двух профориентационных методик: лонгитюдного варианта методики многомерного анализа достижений оптанта (МБАДО) для учащейся молодежи (по И. П. Волкову, модификация В. Ф. Моргуна) и срезового варианта МБАДО для взрослых оптантов (по В. Ф. Моргуну). Каждый человек имеет свои личные рекорды, но если они не достигают рекордов класса, школы, предприятия, государства или мира, то остаются, к сожалению, без внимания. Для человека эти личные рекорды в самых разнообразных видах деятельности очень важны. Им он отдает свободное время, о них, например, ученики говорят друг другу, когда общаются на уроках в школе, ими часто заполнены перерывы между уроками. Итак, можно все это считать лишними хлопотами, нарушениями дисциплины и тому подобным. Но И. П. Волков решил педагогически воз- главить эту детскую активность. Вместо наказаний за обсуждения достижений во время уроков он создает методику безтестовой профориентации учащихся, которой посвящает один воспитательный час классного руководителя в месяц с приглашением всех учеников класса и неравнодушных родителей. Это простое мероприятие дает большой гуманный эффект: смещение акцента с «одаренных детей» (который разводит учащихся на элиту и «неодаренных») на «одаренности детей» (который поднимает самоуважение каждого учащегося!). На кафедре психологии Полтавского педагогического университета автор осуществил модификацию методики: во-первых, дополнена и упорядочена схема анализа достижений согласно многомерной теории личности; во-вторых, громоздкая тетрадь достижений учащихся с отсроченным их анализом заменена на лаконичный бланк достижений с оперативным анализом. Автором предложен также оперативный срезовый вариант обследования оптантов, которое могут провести школьные психологи, профориентаторы, приемные комиссии, наконец – сам человек. Пополнение диагностического арсенала практических психологов указанными методиками способно повысить качество психологического сопровождения профессионального самоопределения личности в течение жизни и, как следствие, качество выбора профессионального образования и удовлетворение от трудовой деятельности человека.The article deals with the description of the developments based on the author’s multidimensional theory of personality and the examples of application of two professionally orientated methodologies (Longitudinal variant of methodology of multidimensional analysis of achievements of a participant for students by I. Volkov, modified by V. Morgun and Cross-sectional variant of the abovementioned methodology for adult participants by V. Morgun). Every person has his/her personal bests, but if they do not achieve records of a group, school, company, state or world, they are unfortunately disregarded. Such personal bests in various types of activities are very important for a person. He/she dedicates his/her free time to such personal records, students tell each other about them as well when they are talking at school during the lessons or during the school breaks. So as a rule they are considered as extra troubles, a form of misconduct, etc, but I. Volkov has decided to coordinate this kind of children’s activity in a pedagogical way. Instead of punishing children for discussing their achievements during lessons he has created the methodology of non-test professional orientation of schoolchildren where he has suggested devoting one educational hour a month inviting all the students and parents to take part. Such an easy event has great humanitarian effect: refocusing from «gifted children» (which divides students into elite and «non-gifted») to «the talents of ordinary children» (that increases self-respect of every student). At the Department of Psychology of Poltava V. G. Korolenko Pedagogical University the author has performed the modification of this methodology: firstly, he has increased and systematized the layout of the analysis of achievements according to the multidimensional theory of personality; secondly, he has substituted the huge notebook of achievements of students with their delayed analysis by the brief form of achievements with operational analysis. The author has also suggested operational cross-sectional option of participants’ survey, that can be performed by school psychologists, specialists of professional orientation, application committees, and even by a person him/herself. The adjustment of diagnostic tools of applied psychologists with the abovementioned methodologies can increase the quality of psychological support of professional self-determination of a personality during the life and as a result the quality of choice of professional education and job satisfaction.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1183
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Моргун В. Ф..pdf350.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.