Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1179
Title: Дослідження психологічної готовності до професійної діяльності майбутніх психологів, які здобувають другу вищу освіту
Other Titles: Исследование психологической готовности к профессиональной деятельности будущих психологов,получающих второе высшее образование
Study of future psychologists' psychological readiness for professional activities in the process of obtainng second university degree
Authors: Мишко, Н. М.
Мышко, Н. М.
Myshko, N.M.
Keywords: психологічна готовність
структура професійної готовності
майбутній психолог
друга вища освіта
психологическая готовность
структура профессиональной готовности
будущий психолог
второе высшее образование
psychological readiness
the structure of professional readiness
future psychologist
a second university degree
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Мишко, Н. М. Дослідження психологічної готовності до професійної діяльності майбутніх психологів, які здобувають другу вищу освіту / Н. М. Мишко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 149-155.
Abstract: У статті розкриваються сутнісні особливості психологічних категорій «готовність» та «психологічна готовність до професійної діяльності». Розглядаються основні наукові дослідження з питань психологічної готовності до професійної діяльності. Охарактеризовано структуру психологічної готовності до професійної діяльності. Описуються результати дослідження психологічної готовності до професійної діяльності майбутніх психологів, які здобувають другу вищу освіту.Актуальность данного исследования опосредована спецификой современного этапа развития нашего госу- дарства, которое сегодня существует в условиях социально-экономических и политических вызовов. В связи с этим, в обществе все больший спрос и широкую распространенность приобретает профессия психолога. Поэтому требования к деятельности психолога только растут, что обусловливает развитие и расширение учебных заведений для получения данной профессии. Открываются возможности получения второго высшего образования по специальности «Психология», которое отличается по количеству часов аудиторной работы студентов. Психологическое образование становится доступным широкому количеству людей, несмотря на это, на данном этапе можно констатировать довольно низкий процент молодых специалистов, которые пытаются трудоустроиться по специальности. В статье рассматриваются основные научные исследования, освещающие нюансы разных аспектов понимания и структурные элементы феномена психологической готовности к профессиональной деятельности. Дляопределения профессиональной готовности будущих психологов, получающих второе высшее образование, нами был применен опросник Л. Н. Кабардова, в основу которого был положен принцип оценки лицом своих возмож- ностей в реализации умений; своего реального, сформированного на основе личного опыта, эмоционального отношения, возникающего при исполнении описанных в опроснике видов деятельности; своих профессиональных предпочтений в будущей профессиональной деятельности. В нашем исследовании приняли участие 60 респондентов. Полученные в ходе эксперимента результаты свидетельствуют об общем спаде к концу обучения показателей психологической готовности к профессиональной деятельности по типу профессий «человек-человек», к которой относится профессия психолога. Анализируя по составляющим психологическую готовность к профессиональной деятельности будущих психологов, можно сказать, что в процессе обучения наиболее возрастает показатель оценки возможности реализации своих умений, но снижается эмоциональное отношение к этой деятельности от позитивного к нейтральному и даже негативному, а также происходит спад оценки своего желания сделать эту деятельность профессионально приоритетной. Это свидетельствует о несформированности в целом психологической готовности к профессиональной деятельности будущих психологов, получающих второе высшее образование.The relevance of this study is determined by the specificity of socio-economic and political changes taking place in Ukraine. In this regard, the profession of psychologist is getting more popular and required. Therefore, the requirements for the professional skills of a psychologist are growing, resulting in the increase of educational establishments training specialists in this field. Apart from the usual full-time and distance learning, nowadays there is a possibility of obtaining a second university degree in Psychology, which differs from usual one by the number of class hours. Psychological education becomes accessible to many people, but in spite of this, there are rather few young professionals, who are trying to find a job in this field. There have been reviewed the essential features of psychological categories of “psychological readiness” and “the psychological readiness for professional activities”. The basic researches, dealing with different aspects and the structural elements of the phenomenon of the psychological readiness for professional activities have been considered. In order to determine the level of future psychologists’ psychological readiness for professional activities there has been carried out the experiment involving 60 respondents, obtaining second university degree in Psychology. The questionnaire by L. Kabardova based on the principle of self-assessment of one’s skills and abilities, as well as one’s real emotional attitude towards the future occupation was used as a methodological tool in the experiment. The results of the study showing the decline of indicators of psychological readiness for professional activities in the sphere of “Man-Man” occupations (such as a profession of psychologist) by the end of the training have been discussed. It has been revealed that in the process of studying the index of the assessment of one’s skills accomplishment is greatly growing, but the emotional attitude towards future work decreases from positive to neutral or even negative. Besides, there is a decline of the assessment of one’s desire to make this job of the top professional priority. This indicates the unformed psychological readiness for professional activities of future psychologists, obtaining the second university degree.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1179
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мишко Н. М..pdf466.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.