Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11520
Title: Проєктно-мовленнєва діяльність виховательки-методиста закладу дошкільної освіти: категоріальний апарат дослідження
Other Titles: Project- language behavior of teacher-methodologist of preschool education institution: categorical research apparatus
Authors: Bohush, Alla Mykhailivna
Богуш, Алла Михайловна
Богуш, Алла Михайлівна
Keywords: вихователька-методист
методичний проєкт
заклад дошкільної освіти
проєкт
проєктування
проєктувальна діяльність
проєктно-мовленнєва діяльність
педагогічний проєкт
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Богуш А. М. Проєктно-мовленнєва діяльність виховательки-методиста закладу дошкільної освіти: категоріальний апарат дослідження / А. М. Богуш // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 1 (134). – С. 7-15.
Abstract: The preschool education institution is the first educational link in the continuous education system of Ukraine. The future of our state depends on the level of education of the youngest citizens. The current stage of society development requires the traditional forms and methods in the work of teaching staff rethinking. Also it includes the training of creative teachers at preschool education institutions, who are able to combine professional knowledge, skills and abilities acquired in the education process with advanced innovative technologies of education and upbringing of the youngest citizens of Ukraine. And on top of it easily to design a new modern educational models at preschool education institutions. The primary role in the modernization vector of modern preschool education institutions functioning consists in searching of new interactive methods of educational work with children, as well as with the teaching staff and parents belongs primarily to preschool education institutions authorities. The pedagogical staff of preschool education institution is headed by the director and the teacher methodologist. The last is the responsible for quality of educational work with children. She is a highly educated, professionally competent, pedagogical specialist who supervises the pedagogical work of teachers at preschool education institution: provides methodological assistance to teachers, summarizes and implements the advanced pedagogical experience, promotes the career enhancement of teachers, organizes the cooperation with parents, public organizations, school, plans educational work of at preschool education institution - with children and teaching staff. One of the modern interactive directions of teacher-methodologist’s activity is project- language behavior. The article reveals the categorical apparatus of research and positioned the professionally oriented glossary, such as: "project" and derivatives of this concept: project method, project techniques, project technologies, project activities, project and implementation activities, pedagogical project. There is defined the phenomena of " Project- language behavior of teacher-methodologist of preschool education institution” and different types are characterized: the project subject of project- language behavior. We understand the project in language behavior as purposeful perspective planning of innovative, interactive forms, methods, technologies of native language teaching for children, united by one theme, aimed at achieving a positive result in the cooperation of children and teacher, under her guidance and control in various language behaviors. We consider the of project- language behavior of the project- language behavior of preschool education institution as a multifunctional, multidimensional, constructive-planning language behavior aimed at providing the educational- language behavior process in different age groups of preschool education institution with the latest innovative technologies and interactive methods of language improvement and native language teaching to children in early age, carrying out intermediate control and assistance in their implementation, which will objectively assess the results obtained at the final stage. The principles of language behavior organization of the teacher-methodologist and types language behavior are characterized. Заклад дошкільної освіти є першою освітньою ланкою в неперервній системі освіти України. Від рівня освіченості найменших громадян залежить майбутнє нашої держави. Сучасний етап розвитку суспільства вимагає переосмислення традиційних форм і методів у роботі педагогічних кадрів, зокрема підготовки творчих педагогів закладів дошкільної освіти, які вміють поєднувати набуті у процесі навчання професійні знання, вміння і навички з передовими інноваційними технологіями навчання і виховання найменших громадян України, сміливо проектувати нові сучасні освітні моделі діяльності закладів дошкільної освіти. Першочергова роль у векторі модернізації діяльності сучасних закладів ЗДО, у пошуках нових інтерактивних методів освітньо-виховної роботи як з дітьми, так і з педагогічним колективом та батьками належить передусім керівництву ЗДО. Очолюють педагогічний колектив ЗДО директор/ка і вихователька-методист. За якість освітньо-виховної роботи з дітьми відповідає вихователька-методист як високоосвічений, компетентний професіонал, педагогічний фахівець, який контролює педагогічну роботу вихователів закладу дошкільної освіти: здійснює методичну допомогу вихователям, узагальнює і впроваджує передовий педагогічний досвід, сприяє підвищенню кваліфікації вихователів, організовує співпрацю з батьками, громадськими організаціями, зі школою, планує освітньо-виховну роботу ЗДО – з дітьми і педагогічним колективом. Одним із сучасних інтерактивних напрямків діяльності виховательки-методиста є проєктно-мовленнєва діяльність. У статті розкрито категоріальний апарат дослідження, позиціоновано професійно зорієнтований глосарій, як-от: «проєкт» та похідні від цього поняття: метод проєкту, проєктувальні методики, технології проєктування, проєктувальна діяльність, проєктувально впроваджувальна діяльність, педагогічний проєкт. Визначено феномени «проєктно-мовленнєва діяльність виховательки ЗДО» схарактеризовано різні види: тематику проєктів мовленнєвої спрямованості для ЗДО.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11520
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bogush.pdf287.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.