Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11517
Title: Концептуалізація новітніх інструментів знання-базованих комунікацій в освітньому процесі ЗВО
Other Titles: Conceptualisation of the newest tools of knowledge-based communication in the teaching / learning process at a higher educational establishment
Authors: Романишин, Юлія Любомирівна
Keywords: електронне навчання
знання
комп’ютер-базовані комунікації
віртуальні спільноти
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Романишин Ю. Л. Концептуалізація новітніх інструментів знання-базованих комунікацій в освітньому процесі ЗВО / Ю. Л. Романишин // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 1 (134). – С. 33-40.
Abstract: The presented study considers the current problem of the pedagogical process of higher education institution – knowledge transfer and exchange in the form of knowledge-based communications in the teaching / learning process of higher school based on ICT tools. It is highlighted that information tools for providing the learning process should be structured according to the importance of synchronous and asynchronous tools, where synchronous tools should be given a secondary role. The feedback they provide is an important contribution to the task related to the evaluation of the pedagogical influence on the audience in traditional or online modes. The importance of such subordination is typical both of lectures, seminars, laboratory and practical classes. Among the characterised modern information tools of the organisation of e-learning in institutions of higher education, discussion forums are singled out. Initially, discussion forums were used as a form of online entertainment. With the development of the Internet industry, their main purpose is shifted to the area of the tasks dealing with building relationships with customers (participants of the learning process, i.e. students). It`s worth emphasising that discussion forums have been performed very well in terms of their application in online learning. This allows transferring all possible spontaneous or purposeful discussions that can arise within a real audience in a separate type of time-related and spatially mediated web-based communication. Such a communication will be effectively continued within the framework outlined by the external moderator (i.e. a teacher). Using the peculiarities of discussion forums allows implementing them as an information and learning tool with all the necessary settings in accordance with the information needs of specific users, their groups and moderation levels. Thus, discussion forums are a kind of network-based means of knowledge transfer in the information and learning environment of higher school. Learning discussion forums are a type of information exchange, which is provided by relevant communication means and information instruments. It is their use that enables the organisation of the teaching / learning process for virtual communities and training profession-based communication in the web environment of the information space of higher education institutions. У представленому дослідженні розглянуто актуальну проблему педагогічного процесу вищої школи – передання та обмін знаннями у формі знання-базованих комунікацій в освітньому процесі ЗВО на основі ІКТ-інструментів. Зазначено, що інформаційні інструменти забезпечення освітнього процесу необхідно структурувати за важливістю синхронних та асинхронних засобів, де синхронним засобам слід відводити другорядну роль. Зворотний зв’язок, який вони забезпечують, є важливим привнесенням до задачі оцінки педагогічного впливу на аудиторію в традиційному чи онлайн вираженні. Важливість такої підпорядкованості є характерною як для лекційних, так і для семінарських, лабораторних і практичних занять. Серед схарактеризованих сучасних інформаційних інструментів організації е-навчання у ЗВО виокремлено дискусійні форуми. Початково, дискусійні форуми застосовувалися як вид Інтернет розваги. З розвитком Інтернет-індустрії їх основне призначення переміщується на область задач побудови зв’язків із клієнтами (учасниками освітнього процесу, тобто студентами). Підкреслимо, що дискусійні форуми проявили себе добре щодо їх застосування в онлайн-навчанні. Це дозволяє переносити всі можливі спонтанні чи цілеспрямовані дискусії, які виникли в реальній аудиторії, в окремий вид часової та просторово опосередкованої веб-базованої комунікації. Така комунікація буде ефективно продовжуватися в рамках, які окреслено зовнішнім модератором (тобто викладачем). Використання особливостей дискусійних форумів дозволяє реалізовувати їх, як інформаційно навчальний інструмент з усіма необхідними налаштуваннями відповідно до інформаційних потреб конкретних користувачів, їх груп та рівнів модерації. Таким чином, дискусійні форуми є видом мережево-базованих засобів передання знань в інформаційно-освітньому середовищі ЗВО. Навчальні дискусійні форуми є видом інформаційного обміну, який забезпечується відповідними комунікаціями та інформаційними інструментами. Саме їх використання уможливлює процес навчання для віртуальних спільнот та навчальну фахово-базовану комунікацію у веб-середовищі інформаційного простору ЗВО.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11517
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Romanyshyn.pdf286.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.