Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11498
Title: Problems of distant learning of medical students during the COVID-19 pandemic
Other Titles: Проблеми дистанційного навчання студентів-медиків під час пандемії COVID-19
Authors: Bondarenko, Mariia
Kurovska, Valentyna
Okhrei, Artem
Podpalova, Olga
Reshetnik, Yevdokiia
Keywords: medical students
distant learning
quarantine
COVID-19 pandemic
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Bondarenko M. Problems of distant learning of medical students during the COVID-19 pandemic / Mariia Bondarenko, Valentyna Kurovska, Artem Okhrei, Olga Podpalova, Yevdokiia Reshetnik // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 1. – С. – 19-26.
Abstract: Traditionally, education in medical universities has huge practical part. However, during the COVID-19 pandemic the educational process has been transferred to distance learning and disadvantages of it have been revealed. The negative aspects of distance learning need to be analyzed and strategies of their prevention need to be developed. An anonymous survey was conducted among students in order to know their opinion about a transfer to distant learning. Online Google Forms technology was used with this purpose. According to the obtained data, the majority of students (58,2%) indicated a decrease in the level of knowledge acquired remotely during the quarantine. The importance of contact with teachers and receiving tasks from them during quarantine was noted by 79,6% of respondents. Only small part of students (12,2%) assessed distance learning positively. Most of them (75,5%) cannot imagine isolation without using the means of communication, but in case of inability to use them, respondents (43,8%) answered that they would read books. This raises an extremely important question about the dependence of the learning process on electricity. Over the half of the students admitted that the state of health (65,3%) and mood (57,1%) had become worse. About half of students spent their leisure time playing computer games (42,5%), had communicated with family and friends more often (44,9%) and felt homesick (45,9%). These signs are the components of distress that indirectly affect the ability to learn. It is crucially important to provide the maximum audio-visual contact between the teacher and the student during distance learning. The system of psychological consulting of students is extremely needed. Classroom activity with necessary antiepidemic measures should be provided for medical students. The duration and format of online lectures, practical and laboratory classes should be changed. Традиційно практична складова займає значну частину в медичній освіті. Однак, під час карантину, зумовленого пандемією COVID-19, навчальний процес перейшов на дистанційний формат. Це дозволило чітко визначити його недоліки. Проаналізувати недоліки дистанційного навчання з метою формулювання висновків щодо їх усунення. Анонімне опитування було проведено серед студентів для визначення їхньої думки щодо переходу на дистанційну форму навчання. Згідно отриманих даних, більшість студентів (58,2%) відмітили зниження рівня знань, отриманих дистанційно впродовж карантину. Важливість контакту з викладачами та отримання від них завдань впродовж карантину відмітили 79,6% респондентів. Тільки незначна частина студентів (12,2%) оцінили дистанційне навчання позитивно. Більшість із них (75,5%) не можуть уявити ізоляцію без використання сучасних засобів комунікації, однак, у випадку неможливості їх використання, 43,8% опитуваних відмітили, що вони читали б книжки. Це піднімає вкрай важливе питання про залежність навчального процесу від електричної енергії. Більш ніж половина студентів, відмітили, що стан їхнього здоров’я (65,3%) та настрій (57,1%) погіршились. Приблизно половина студентів проводили свій вільний час, граючи в комп’ютерні ігри (42,5%) та відчували тугу за рідними (45,9%). Ці ознаки є компонентами дистресу, що опосередковано впливає на здатність до навчання. Під час дистанційного навчання вкрай важливим є забезпечення максимального аудіо- та відео зв’язку між студентами та викладачами. Необхідне функціонування системи психологічної допомоги студентам. Для студентів медиків повинно бути передбачене аудиторне навчання, з дотриманням усіх протиепідемічних заходів. Тривалість та формат online лекцій, практичних та лабораторних занять повинені відрізнятися від аудиторних.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11498
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondarenko.pdf828.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.