Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11496
Title: Психологічні інгібітори інтелекту майбутніх педагогів
Other Titles: Psychological inhibitors of intelligence of future teachers
Authors: Черножук, Юрій Григорович
Черножук, Юрий Григорьевич
Chernozhuk, Yuryi Hryhorevych
Узун, Ірина
Keywords: інтелект
загальний інтелект
соціальний інтелект
когнітивні стилі
інгібітори інтелекту
майбутні педагоги
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Черножук Ю. Психологічні інгібітори інтелекту майбутніх педагогів / Юрій Черножук, Ірина Узун // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 1. – С. – 12-19.
Abstract: У статті представлені результати теоретичного та емпіричного дослідження, спрямованого на вивчення психологічних інгібіторів інтелекту студентів, які у майбутньому будуть працювати педагогами. Аналіз літератури за темою роботи дозволив уточнити зміст основних психологічних явищ, що вивчаються, обрати параметри, що репрезентують інтелект на формально-динамічному та змістовно-особистісному рівнях, а також психологічні властивості, які гіпотетично можуть бути інгібіторами інтелекту майбутніх педагогів. Кореляційний аналіз довів: 1) складний та неоднозначний характер взаємозв’язків між параметрами, що досліджуються; 2) від’ємний характер зв’язків низки показників загального і соціального інтелекту з показниками тривожності та агресивності, та додатний з показниками конфліктостійкості; 3) серед низки конітивностильових показників лише показники стилю «полезалежність-поленезалежність» мають значущі від’ємні зв’язки з гіпотетичними інгібіторами інтелекту (показник особистісної тривожності). Виходячи з мети та завдань дослідження було створено 6 груп майбутніх педагогів, які за результатами відповідних психодіагностичних методик відрізняються різною вираженістю показників тривожності, агресивності та конфліктостійкості. Перша – досліджувані з низьким рівнем тривожності (НТ) – 10 осіб, друга з високим рівнем тривожності (ВТ) – 10 осіб, третя група – з низьким рівнем агресивності – 10 осіб (НА), четверта – з високим рівнем агресивності (ВА) – 10 осіб, п’ята група – досліджувані з високим рівнем конфліктостійкості (ВК), шоста – з низьким (НК). За допомогою якісного аналізу були отримані відомості про індивідуально-типові особливості інтелекту осіб з різним рівнем зазначених властивостей, проведене їх порівняння. Майбутні педагоги з високою тривожністю, високою агресивністю, низькою конфліктостійкістю поступаються колегам з протилежними характеристиками за низкою параметрів загального та соціального інтелекту. Як показали результати спостереження та бесід із зазначеними досліджуваними, це призводить до суттєвих проблем у їхньому професійному становленні, створює для них певні труднощі в різних сферах життя. Якісний аналіз показав, що тривожність, агресивність і конфліктостійкість можуть виступати як інгібітори інтелекту. Однак, поперше, це залежить від їх вираженості (в якості інгібіторів можуть виступати висока тривожність, висока агресивність і низька конфліктостійкість), по-друге, якщо тривожність виконує функцію інгібітора як на когнітивно-стильовому, так і на змістовно-особистісному рівнях інтелекту, то агресивність і конфліктостійкість лише на останньому. Крім того, їхній вплив торкається соціальниого інтелекту і на відміну від тривожності не поширюється на загальний інтелект. The article presents the results of theoretical and empirical research aimed at studying the psychological inhibitors of intelligence of students who will work as teachers in the future. Analysis of the literature on the topic allowed to clarify the content of the main psychological phenomena being studied, to choose parameters that represent intelligence at the formal-dynamic and content-personal levels, as well as psychological properties that can hypothetically inhibit the intelligence of future teachers. Correlation analysis proved: 1) the complex and ambiguous nature of the relationships between the parameters under study; 2) the negative nature of the relationship of a number of indicators of general and social intelligence with indicators of anxiety and aggression, and positive one with indicators of conflict resilience; 3) only indicators of the style "field-dependence/field-independence" have significant negative links with hypothetical inhibitors of intelligence (indicator of personal anxiety) among a number of cognitive-stylistic indicators. Based on the purpose and research tasks, 6 groups of future teachers were created. The first group includes subjects with a low level of anxiety (LA) - 10 people, the second one with a high level of anxiety (HA) - 10 people, the third group - with a low level of aggression - 10 people (LA), the fourth - with a high level of aggression (HA) - 10 people, the fifth group - subjects with a high level of conflict resistance (HC), the sixth - with a low (LC). By means of the qualitative analysis the information on individual-typical features of intelligence of persons with various levels of the specified properties was received, their comparison was carried out. Future teachers with high anxiety, high aggression, low conflict resistance are inferior to colleagues with opposite characteristics in a number of parameters of general and social intelligence. As shown by the results of observations and conversations with these subjects, this leads to significant problems in their professional development, creates for them certain difficulties in various spheres of life. Qualitative analysis has shown that anxiety, aggression and conflict resilience can act as inhibitors of intelligence. However, firstly, it depends on their severity (high anxiety, high aggression and low conflict resistance can act as inhibitors) and secondly, if anxiety acts as an inhibitor, both at the cognitive-stylistic and content-personal levels of intelligence, aggression and conflict resistance act only on the latter one. In addition, their influence affects social intelligence and, unlike anxiety, does not extend to general intelligence.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11496
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chernozhuk.pdf942.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.