Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1110
Title: Особливості розвитку пізнавальної мотивації майбутніх педагогів у процесі викладання психологічних дисциплін
Other Titles: Особенности развития познавательной мотивации будущих педагогов в процессе преподавания психологических дисциплин
Features of the development of future teachers'cognitive motivation in the process of teaching psycholgical disciplines
Authors: Калюжна, Юлія Іванівна
Калюжная, Юлия Ивановна
Kaliuzhna, Yuliia
Перетятько, Л. Г.
Peretiatko, L. G.
Keywords: потреба
інтерактивне навчання
навчальна задача
колективне пізнання
пізнавальна мотивація
проблемність у навчанні
активізація діяльності
потребность
интерактивное обучение
учебная задача
коллективное познание
познавательная мотивация
проблемность в обучении
активизация деятельности
necessity
interactive learning
learning task
collective cognition
cognitive motivation
problems of teaching
activation of activity
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Калюжна, Ю. І. Особливості розвитку пізнавальної мотивації майбутніх педагогів у процесі викладання психологічних дисциплін / Ю. І. Калюжна, Л. Г. Перетятько // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 2-3. – С. 125-129.
Abstract: У статті розглядаються можливості застосування методів активізації пізнавальної мотивації майбут- ніх педагогів. Наведено результати конкретного емпіричного дослідження, які дозволяють виявити вплив спеціально організованої взаємодії студентів у процесі навчання на розвиток їх прагнення до здобування фахових знань та досягнення успіху. На основі цього окреслюються шляхи оптимізації пізнавальної діяльності студентів при викладанні психологічних дисциплін інтерактивними методами.Одной из актуальных задач современной высшей школы является подготовка будущего профессионала, способного к активной саморегуляции в трудовой деятельности, самостоятельности и творческому подходу к решению теоретических и практических задач. Особенно важной при этом можно считать проблему активизации познавательной деятельности студентов, организацию такого специфического взаимодействия будущих педагогов в учебном процессе, которое способствовало бы формированию действенных мотивов освоения психологических знаний, без применения которых невозможна их будущая профессиональная деятельность. В современной психолого-педагогической литературе рассматриваются возможности интерактивных методов обучения студентов, при которых в деятельности преподавателя центральную позицию занимает не отдельный индивид, а группа взаимодействующих студентов, усиливающих и активизирующих познавательную деятельность друг друга. К основным особенностями такого обучения относится, прежде всего, позиция преподавателя как координатора активной деятельности студентов. Осваивая и преобразуя предмет познания, студенты приобретают новые знания и умения, трансформирующиеся в новые ценностные ориентации в контексте профессиональной деятельности. При этом используются учебные задачи, решение которых направлено на обеспечение условий для эффективного овладения студентами способами реализации учебных действий, особенно необходимых при преодолении ими сложных профессиональных ситуаций в учебно-воспитательном процессе. Проведенное эмпирическое исследование позволило выявить существенные отличия познавательной мотивации в студенческих группах, в которых семинарские и практические занятия проводились преимущественно по традиционной схеме или по правилам интерактивного обучения. Полученные результаты свидетельствуют о том, что организация учебного процесса интерактивными методами создает условия для усиления мотивации достижения студентов. Коллективная деятельность способствует устранению неуверенности и боязни неудачи при решении сложных задач, имеющих профессиональное содержание, и тем самым активизирует познавательные интересы будущих педагогов в области психологических знаний. Познавательные мотивы и мотивы освоения профессии при этом преобладают над прагматическими или статусными устремлениями будущих педагогов. Таким образом, включение студентов во взаимодействие в решении профессионально значимых ситуаций обеспечивает не только повышение мыслительной активности каждого, но формирование ориентации на достижение коллективного результата, создавая основу для их дальнейшего профессионального развития.One of the urgent problems of modern higher education is the training of a future independent professional, capable of active self-regulation in labour activity and creative solution of the theoretical and practical problems. In this case a problem of activation of students’ cognitive activity is considered to be very important, namely the organization of such an interaction of future teachers in the educational process, which would provide the formation of effective motives of psychological knowledge mastering, without which their future professional activity would be impossible.Modern psychological and pedagogical literature on the topic deals with the possibilities of interactive methods of teaching students, in which teacher’s activity is focused not on a certain student, but on a group of interacting students, which enhance and activate cognitive activity of each other. Teacher’s position as a coordinator of students’ active work is the main characteristic feature of this type of teaching method. When mastering and transforming the object of cognition,students acquire new knowledge and skills, which are transformed into the new value orientations in terms of their future professional activities. The carried out empirical study has revealed significant differences in the cognitive motivation of student groups, in which seminars and practical lessons were held mainly according to the traditional scheme or the rules of interactive teaching. The obtained results show that the organization of the educational process by the use of interactive methods creates conditions for the strengthening of students’ motivation in studying and achieving success. Team activities help to overcome the uncertainty and fear of failure when solving complex tasks with professional content and thereby activate the cognitive interests of future teachers in the field of psychological knowledge. Cognitive motives and the motives of profession mastering are dominant compared to the pragmatic or status ambitions of future teachers. Thus, the inclusion of students into the interaction in solving professionally relevant situations provides not only the increasing of cognitive activities of every student, but the formation of the orientation at the achievement of the team result, creating the basis for the further professional development.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1110
ISSN: 2311-8486
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Калюжна Ю. І., Перетятько Л. Г..pdf227.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.