Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/108
Title: Методична система коучинг-навчання юридичних дисциплін у вищій школі
Other Titles: Methodical system of legal disciplines university coaching
Authors: Рябовол, Лілія
Гриценко, Володимир
Сокуренко, Олена
Riabovol, Liliia
Hrytsenko, Volodymyr
Sokurenko, Olena
Keywords: методична система
коучинг-навчання
юридичні дисципліни
вища юридична освіта
результати навчання
компетентності
methodical system
coaching
legal disciplines
higher legal education
learning outcomes
competence
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Рябовол Л. Методична система коучинг-навчання юридичних дисциплін у вищій школі / Л. Рябовол, В. Гриценко, О. Сокуренко // Наука і освіта. – 2018. – №2. – C. 16–26.
Abstract: Потреба в юристах з новими особистісними і професійними якостями зумовила необхідність удосконалення правничої освіти. Це вимагає принципових змін у змісті юридичних дисциплін, упровадження інноваційних методик і технологій. Одна з таких – коучинг, що сприяє удосконаленню компетентностей і професійних навичок тих, хто навчається, і загалом допомагає навчитися навчатися. Мета статті – обґрунтувати методичну систему коучинг-навчання юридичних дисциплін у вищій школі. Основний метод дослідження – педагогічний експеримент на базі факультету історії та права Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Експеримент проведено у два етапи: констатувальний та формувальний. Загалом до нього було залучено 150 студентів-правників, поділених на експериментальні та контрольні групи, під час вивчення ними «Конституційного права України». Основні форми навчання в межах експериментальної методики: лекції з постановкою проблемних завдань і логічних запитань; семінари/практикуми; консультації (індивідуальні, парні/групові); колоквіуми; самостійна робота; контрольні заходи. Основні методи: розв’язання кейсів з опорою на нормативно-правові акти і розробкою необхідних процесуальних документів; інтерактивні методи; проведення досліджень та виконання ІНДЗ у формі проектів, рефератів, тез доповідей, наукових статей; анотування і рецензування наукової літератури; ІКТ, дистанційне навчання; форми навчальної роботи: індивідуальна, парна, колективна. Особливість методики – партнерські відносини між викладачем і студентом та їх спільна робота щодо конкретизації цілей, аналізу змісту, відбору форм і методів навчання тощо. Співставлення результатів тестування, проведеного в контрольних та експериментальних групах на початку і наприкінці формувального етапу експерименту статистично підтвердило ефективність авторської методики коучинг-навчання юридичних дисциплін у вищій школі. The need for lawyers with new personal and professional qualities led to the necessity of the legal education improvement. This requires fundamental changes in the content of legal disciplines, the introduction of innovative technologies into the educational process at higher educational institutions. One of these is coaching, which helps to improve students’ skills and in general helps them learn to study. The paper aims to substantiate the methodical system of legal disciplines coaching in terms of higher education. A pedagogical experiment was held on the basis of the Faculty of History and Law of Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. In total, 150 law students were engaged in the study and divided into experimental and control groups, while teaching “Constitutional Law of Ukraine” to them. The experimental group was taught according to the suggested methodology, while there were no changes in the control group educational process. The main forms of study within the experimental methodology are as follows: lectures with the formulation of problem issues and logical questions; seminars / workshops; consultations (individual, paired / teamwork); colloquiums; independent work; assessment techniques. The main methods applied are as follows: the solution of cases based on the legal acts and the development of necessary procedural documents; interactive methods; conducting research studies and projects, writing abstracts, scientific articles; scientific literature annotating and reviewing; ICT, e-learning. The peculiarity of the suggested methodology is the partnership relations between the teacher and the student and their joint work on the specification of goals, the analysis of the content, the selection of forms and methods of training, etc. The comparison of the results of the testing conducted in the control and experimental groups at the beginning and at the end of the experiment has statistically confirmed the effectiveness of the methodology of legal disciplines university coaching.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/108
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2018



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.