Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1075
Title: Соціально-психологічні особливості морських екіпажів як підґрунтя формування іншомовної компетентності моряків
Other Titles: Социально-психологические особенности морских экипажей как предпосылка формирования иноязычной компетентности моряков
Psycholocial characteristics of sea crews as a background of seafrers'foreign language competence formation
Authors: Тирон, О. М.
Keywords: морський екіпаж як соціальна група
чинники впливу на життєдіяльність моряка
віковий склад міжнародного екіпажу
темпоральні характеристики рейсу
морской экипаж как социальная группа
факторы влияния на жизнедеятельность моряка
возрастной состав международного экипажа
темпоральные характеристики рейса
marine crew as a social group
conditions of the life activity of a seafarer
the age structure of the international crew
the temporal characteristics of the voyage
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Тирон О. М. Соціально-психологічні особливості морських екіпажів як підґрунтя формування іншомовної компетентності моряків / О. М.Тирон // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 56-60
Abstract: У статті здійснено узагальнення існуючих положень про соціально-психологічні особливості морських міжнародних екіпажів на сучасному етапі розвитку міжнародної морської галузі. Виявлено сукупність науко- вих тверджень, які визначають соціально-психологічні особливості життєдіяльності моряків в умовах рейсу у багатонаціональному екіпажі. Проведені узагальнення стануть підґрунтям підготовки кваліфікованих спеціалістів для річкового і морського транспорту у ВНЗ.В статье проведено обобщение существующих научных положений о социально-психологических особенностях жизнедеятельности международных экипажей на современном этапе развития международной морской индустрии. Уровень подготовки специалистов для морской отрасли должен отвечать не только требованиям образовательных профессиональных программ, но и требованиям ряда резолюций международных морских организаций. Известно, что крюинговая политика нацелена на поиск дешевой рабочей силы, в результате чего большинство экипажей мирового флота стали смешанными по национальным, языковым и культурным признакам. В таких условиях способность к быстрому и правильному восприятию и воспроизведению иноязычного контента становится фактором принятия правильных решений и гарантирует безопасность судоходства. Цель статьи – раскрыть социально-психологические особенности морских экипажей на современном этапе развития мореплавания как основы формирования иноязычной компетентности моряка. Нами сформулирована совокупность положений, определяющих социально-психологические особенности морских международных экипажей: 1. Общие специфические закономерности морского многонационального экипажа: – коммуникативная деятельность морских экипажей характеризуется краткосрочностью контактов, что требует умения налаживать дружеские отношения с первых дней рейса; – межкультурное взаимодействие предполагает умение находить благоприятные темы для беседы и избе- гать тем, которые могут вызвать несовпадение взглядов и привести к спорам и конфликтам;– анализ когнитивной деятельности моряка в многонациональном экипаже позволил утверждать о направ- ленности мышления моряка на предупреждение рисков их жизнедеятельности и всего процесса мореплавания. Нами определены стадии формирования экипажа как социальной группы, такие как: знакомство, дискуссии, нормализация отношений и деятельности. Понимание особенностей социально-психологических особенностей развития экипажа на каждой стадии позволяют скорректировать поведение моряка, сохранить его психическое здоровье и избежать конфликтных ситуаций на судне. 2. Социально-психологическая характеристика члена международного экипажа как личности: – индивидуальные психологические особенности моряка международного экипажа (особенности развития эмоционального интеллекта, депривация, стремление к самообучению и самоусовершенствованию); – введение понятия «межпоколенческое межранговое общение».The article gives the synthesis of existing scientific statements about socio-psychological peculiarities of life of international crews at the present stage of development of the international maritime industry. The level of training of specialists for maritime industry must meet not only the requirements of professional educational programs but the number of resolutions and requirements of international maritime organizations. It is well-known that crewing policy aims to search for cheap labor and as a result, most crews are mixed now, consisting of seven or more nationalities. In such circumstances, the ability to perceive and reproduce foreign content quickly and correctly is a factor which influences making the right decisions and ensure safety of navigation. The purpose of the article is to formulate sociopsychological characteristics of marine crews at the present stage of navigation development. We have formulated a set of provisions which determine the socio-psychological characteristics of international maritime crews, such as: 1. General specific laws of a maritime multinational crew: – communicative activity of marine crews is characterized by short contacts, which require the ability to establish friendly relationships beginning from the first days of the voyage; – intercultural interaction involves the ability to find favorable topics for conversation and to avoid those ones that may cause misunderstanding and lead to disputes and conflicts; – analysis of cognitive activity of a sailor in a multinational crew allows to assume the idea about the direction of sailors’ thinking towards risk prevention in their life and the navigation process. The following stages of formation of the crew as a social group have been determined: familiarization, discussion, normalization of relations and a stage of activities. Understanding the social and psychological characteristics of the crew at every stage of its development allows to correct seafarer’s behavior to maintain their mental health and to avoid conflict situations on board. 2. Socio-psychological characteristics of a member of the international crew as an individual: – individual psychological features of a seafarer in the international crew (the development of emotional intelligence, deprivation, the desire for self-learning and self-improvement); – the introduction of the concept of “intergenerational inter-rank communication”.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1075
ISSN: 2311-8486
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тирон О. М..pdf284.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.