Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/106
Title: Examination of perception of peers concerning individuals with special needs based on narrative expression
Other Titles: Дослідження сприйняття учнів своїх ровесників зі спеціальними потребами на основі методу наративної експресії
Authors: Gökbulut, Burak
Yeniasır, Mustafa
Гьокбулут, Бурак
Єнісір, Мустафа
Keywords: peer
sustainability
special education
inclusion
special needs
Northern Cyprus
ровесник
стійкість
спеціальна освіта
включення
особливі потреби
Північний Кіпр
Issue Date: 2018
Publisher: South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D.Ushynsky
Citation: Gökbulut B. Examination of perception of peers concerning individuals with special needs based on narrative expression / B. Gökbulut, M. Yeniasır // Наука і освіта. – 2018. – №2. – C. 11–15.
Abstract: Teachers, school management and families have important impact as factors on the success of inclusive teaching which can be explained in general as providing education to students with special needs in the same environment with their peers without any incompetency. Probably one of the most important factors is the perception, attitude and opinion of students concerning their peers with special needs and the inclusive education who show normal development sharing the same classroom with students with special needs. The purpose of this study is to determine the attitudes, behaviours and perceptions of peers in elementary schools with inclusive education towards individuals with special needs and to identify the ways of ensuring sustainable social acceptance by peers. Data collection was based on qualitative approach in the study, and the opinions of 3rd, 4th and 5th grade students of an elementary school with inclusive education on peers with special needs were determined through examinations based on completing an unfinished story. According to the findings obtained in the study, it can be claimed that perception and attitude towards individuals with special needs is positive in elementary schools in Northern Cyprus but it should be supported with law and training. Вчителі, шкільна адміністрація та сім’я мають важливий вплив на успіх інклюзивної освіти, яку можна пояснити як надання студентам з особливими потребами освіти в одному середовищі з дітьми без будь-яких фізичних незручностей. Одним з найважливіших факторів є сприйняття, ставлення та думка звичайних студентів стосовно своїх однолітків з особливими потребами. Метою дослідження є визначення сприйняття та ставлення учнів початкових шкіл з інклюзивною освітою до однокласників з особливими потребами та визначення шляхів забезпечення прийняття таких учнів однолітками. До дослідження було залучено 40 учнів 3, 4 та 5 класів початкової школи з інклюзивною освітою, яким було запропоновано текст, у кому йшлося про те, що до їхнього класу прийшов новий учень з особливими потребами. Їхнім завданням було продовжити розповідь, що відображало їхнє справжнє ставлення до таких дітей. Було виділено 6 типів сприйняття: дружба, допомога, гра, захист, співчуття, відторгнення. Найбільшу кількість студентів було віднесено до групи «дружба» та «допомога». Згідно з отриманими результатами, можна стверджувати, що сприйняття та ставлення до людей з особливими потребами є позитивними в початкових школах Північного Кіпру. За типом «відторгнення» було зафіксовано лише одну розповідь, але за умов збільшення вибірки таких учнів може бути набагато більше. У статті подано деякі практичні рекомендації щодо удосконалення системи інклюзивної освіти та покращання ставлення учнів до своїх однолітків з особливими потребами.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/106
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бурак Гьокбулут, Мустафа Єнісір.pdf571.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.