Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10566
Title: Забытый персонаж восточнославянской демонологии: *кантысар (реконструкция формы мифонима и семантики образа)
Other Titles: A forgotten character of the east slavic demonology: *кантысар (reconstruction of the form and semantics of the image)
Authors: Илиади, Александр
Keywords: этимология
демонология
производное
реконструкция
мифоним
Issue Date: 2020
Publisher: Астропринт
Citation: Илиади А. Забытый персонаж восточнославянской демонологии: *кантысар (реконструкция формы мифонима и семантики образа) / А. Илиади // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. – Одеса: Астропринт, 2020. – № 31. – С. 205-217.
Abstract: The paper deals with the etymological analysis of the name of mythological character Царь Хан, from the text of a Ukrainian spell for snake bites. A number of signs encourages to think about, that we deal with the result of division and rethinking of the etymological form *Кантысар, the trace of which is found out in archaic Ukrainian vocabulary of burial ritual. Particularly, here the Lord of Graves, which charges payment with dead for a place under the ground, is mentioned. Further search of the etymological source of this word takes us up to the conclusion about reflection of Alanian *Kanti Sar «Lord of Graves» or «Lord of the Underworld» in the *Кантысар. With taking into account of word context and associated semiotics we can figure out in general terms semantics of character of the *Кантысар and place him on a par with other figures of Slavic demonology, also borrowed from the Iranian source. The adaptation of the stranger mythological figure to the charactersʼ system of Slavic mythology was possible due to functional affinity the *Кантысар to indigenous chthonic personages, identified with the *Кантысар. Сoncomitantly with etymology of the name Кантысар the genesis of an Ukrainian demonic name довгомýд ʻhalf-beast and half-manʼ is defined (< Alanian *dewaga-mand, *dewga-mand ʻobsessed with a daemonʼ). В статье предлагается этимологический анализ имени мифологического персонажа Царь Хан из текста малорусского заклинания от змеиного укуса. Ряд признаков подсказывает, что мы имеем дело с расщепленной в результате переосмысления формой *Кантысар, след которой угадывается в архаичной украинской лексике похоронного обряда. В частности тут упомянут хозяин могил, взимающий плату с умерших за место под землёй. Дальнейшие поиски источника слова приводят к выводу об отражении в *Кантысар аланского *Kanti sar «Хозяин могил» или «Подземный хозяин». Учет контекста слова и сопутствующей семиотики позволяет в общих чертах установить семантику его образа и поставить его в один ряд с другими фигурами славянской демонологии, также воспринятыми из иранского источника. Адаптация инородной мифологической фигуры к системе образов славянской мифологии стала возможной благодаря функциональной близости *Кантысар к местным хтоническим персонажам, с которыми он был отождествлен. Попутно с этимологией имени Кантысар устанавливается генезис имени украинского демонологического персонажа довгомýд ʻнаполовину — зверь, наполовину — человекʼ (< алан. *dewaga-mand, *dewga-mand ʻодержимый демономʼ).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10566
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Illiadi.pdf236.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.