Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10551
Title: Шляхи впровадження міжпредметних зв’язків (інтеграція) в процесі навчання курсу з математики для V-VI класів
Other Titles: Implementation ways of intersubjectional connections (integration) in the process of mathematics teaching course for v-vi grades
Authors: Сейїдова, Айнура
Keywords: интеграция
обучение
междпредметная интеграция
внутрипредметная интеграция
математика
ученик
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Сейїдова А. Шляхи впровадження міжпредметних зв’язків (інтеграція) в процесі навчання курсу з математики для V-VI класів / А. Сейїдова // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 4. – С. 60-65.
Abstract: В статье речь идет о современной системе образования, применяемой в общеобразовательных школах, и об одном из ее основных принципов – интеграции. В наше время, как и в других сферах, интеграция является одним из важнейших этапов в образовании. Интеграция является особым требованием в учебных программах, используемых в настоящее время в средних школах. Азербайджанской системе образования необходимо интегрироваться в мировое и европейское образование, продолжать и развивать глобальные образовательные тенденции. Интеграция в систему образования была признана важным принципом и лежала в основе деятельности в области образования. Роль интеграции состоит в том, чтобы заинтересовать студента не одной наукой, а несколькими, привлечь его внимание и побудить к активной учебной деятельности. В противном случае не может быть успешного исхода. Обеспечение правильной интеграции на уроках математики – это настоящая творческая работа для учителя и для правильного понимания учащимися этой науки. Интеграция была изучена на основе тем учебной програмы для V-VI классов общеобразовательных школ по предмету "Математика". Также, как и в других классах общеобразовательных школ, для повышения уровня образования в V-VI классах и для повышения результатов была создана связь между всеми предметами и отмечена важность совместного обучения. Было указано, что математические знания необходимы для того, чтобы стать активным членом современного общества, и что важно отдавать предпочтение их связи с жизнью. Было подчеркнуто значение интеграций, применяемых во время обучения – межпредметной и внутрипредметной интеграций, ссылаясь на ценные источники. Были приведены примеры, касающиеся обеих интеграций – внутрипредметной и межпредметной интеграции. Были исследованы интеграционные возможности некоторые из тем (множества, наименьший общий делитель, симметрия, прибавление данных, масштаб, координаты и т. д.), как в V классе, так и в VI классе. The article dealt with the modern system of education used in secondary schools and one of its fundamental principles - integration. In our time, as in other spheres, integration is one of the most important stages in education. Integration is a special requirement in educational programs used during the current period in secondary schools. The Azerbaijani education system needs to integrate into the world and European education, continue and develop global educational trends. Integration into the education system was recognized as an important principle and lay on the basis of activity in the field of education. The role of integration is to interest the student not in one science, but in several, to attract his/her attention and encourage active learning activities. In the opposite case, there can be no successful outcome. Ensuring proper integration in the lessons of mathematics is a real creative work for the teacher and for the correct understanding of the students of this science. Integration was studied on the basis of the curriculum topics for grades V-VI of secondary schools in the subject "Mathematics". As in other classes of the secondary schools, a link between all subjects was created to improve the level of education in grades V-VI and to improve results, and the importance of co-education was noted. It was pointed out that mathematical knowledge is necessary to become an active member of modern society and that it is important to give preference to their connection with life. The importance of integrations used during training - inter-subjectional and intra-subjectional integrations - was emphasized, referring valuable sources. Examples were given concerning both integrations – intra-subjectional and inter-subjectional integration. We investigated the integration capabilities of some of the topics (sets, the smallest common factor, symmetry, adding data, scale, coordinates, etc.), both in V class and in VI class.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10551
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Seyidova.pdf629.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.