Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10438
Title: Методи розвитку художньої емпатії у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки
Other Titles: Methods of developing artistic empathy of future Music teachers in the process of vocal training
Authors: Гудзь, Олена Анатоліївна
Gudz, Olena
Гудзь, Елена Анатольевна
Keywords: емпатія
художня емпатія
інтерпретація
ототожнення
вокальна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва
методи розвитку художньої емпатії
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Гудзь О. А. Методи розвитку художньої емпатії у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки / О. А. Гудзь // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 4 (133). – С. 71-78.
Abstract: The article substantiates the essence, content and method of developing artistic empathy. The purpose of the article is to substantiate the methods of vocal training that are effective in developing the artistic empathy of the future Music teachers. The purpose of the article is realised through the use of methods of theoretical research: analysis, synthesis, generalisation, deduction, induction, extrapolation. The article clarifies the meaning of the concept "empathy" as a psychological process based on penetration into the inner world of a person. Empathy is interpreted as the integration of emotional and cognitive aspects of cognition. The components of empathy in the context of psychological research have been determined. Empathy as a factor in regulating the effectiveness of pedagogical communication has been studied. Empathy acts as a tool for establishing emotional contact. The procedural aspect of empathy in the context of the teacher's activity is considered. The content of artistic empathy is considered as a process of sympathising with artistic phenomena. Artistic empathy is defined as the basis for comprehending an artistic image. In the context of Music teachers’ activities, artistic empathy is defined as a complex personal and professional entity that allows us to identify the emotional state of a person or the emotional portrait of a musical work. The artistic empathy causes a reaction of sympathy, which optimises artistic and pedagogical communication. It is noted that the vocal training of future Music teachers creates a unique platform for the development of artistic empathy. Two vectors of the artistic empathy within the activities of Music Arts teachers have been considered: empathic penetration into the emotional world of a musical work, and empathic penetration into the emotional world of students in the process of artistic and pedagogical communication. A list of effective methods of the vocal training which is aimed at developing art empathy of the future teachers of Musical Arts has been offered: a method of reflexive adjustment, a method of empathic supervision, a method of emotional collections, a method of vocal improvisation. У статті обґрунтовано сутність, зміст і метод розвитку художньої емпатії. Метою статті визначено обґрунтування методів вокальної підготовки, ефективних щодо розвитку художньої емпатії майбутніх учителів музичного мистецтва. Мета статті реалізується через використання методів теоретичного дослідження: аналізу, синтезу, узагальнення, дедукції, індукції, екстраполяції. У статті уточнено зміст поняття «емпатія» як психічний процес, що ґрунтується на проникненні у внутрішній світ іншого. Емпатія розглядається як інтеграція емоційних і когнітивних аспектів пізнання. Визначено складникиі емпатії в контексті психологічних досліджень. Досліджено емпатію як чинник регуляції ефективності педагогічної комунікації. Емпатія виступає в якості інструмента налагодження емоційного контакту. Розглядається процесуальний аспект емпатії в контексті діяльності педагога. Розглянуто зміст художньої емпатії як процесу співпереживання художніх явищ. Художня емпатія визначається як підґрунтя осягнення художнього образу. В контексті діяльності вчителів музичного мистецтва художня емпатія визначається як складне особистісно-професійне утворення, яке уможливлює ідентифікацію емоційного стану людини або емоційного портрета музичного твору. Художня емпатія зумовлює виникнення реакції співпереживання, що оптимізує художньо-педагогічну комунікацію. Зазначено, що вокальна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва створює унікальну платформу для розвитку художньої емпатії. Розглянуто два вектори художньої емпатії в діяльності вчителів музичного мистецтва: емпатійне проникнення в емоційний світ музичного твору, та емпатійне проникнення в емоційний світ учнів у процесі художньо- педагогічної комунікації. Запропоновано ефективні методи вокальної підготовки, які спрямовані на розвиток художньої емпатії майбутніх учителів музичного мистецтва: метод рефлексивного налаштування, метод емпатійного спостереження, метод емоційних колекцій, метод вокальної імпровізації.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10438
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olena Gudz 2020.pdf301.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.