Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10436
Title: Особливості стану психіки і моторики дітей із ЗПМР та порушеннями постави
Other Titles: Peculiarities of the mental and motility state of the children suffering from mental retardation and postural disorders
Authors: Бєсєда, Володимир Вікторович
Беседа, Владимир Викторович
Beseda, Volodymіr Viktorovych
Keywords: діти раннього віку
порушення постави
психіка
моторика
затримка психомоторного розвитку
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бєсєда В. В. Особливості стану психіки і моторики дітей із ЗПМР та порушеннями постави / В. В. Бєсєда // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 4 (133). – С. 56-63.
Abstract: Nowadays, there are numerous scientific reviews and studies devoted to the problem of psychomotor retardation of children of different ages. Though, a comprehensive solution of how to identify psychophysical characteristics demonstrated by this category of small children suffering from postural disorders has not made yet. The goal of our research was to identify features of the mental and motility state of small children suffering from psychomotor retardation and postural disorders. Summarising the research performed, these conclusions have been made: The children demonstrating psychomotor retardation have different types of mental and somatic dysontogenesis, which negatively affects their academic performance and social adaptation; in the process of pedagogical observations, the small children suffering from psychomotor retardation and postural disorders demonstrate certain mental features in comparison with their healthy as follows: reduced motor-game activity, reduced participation as a leader in collective active games; lack of speech communication with peers, emotional instability, the children constituting this category fail to respond to changes in plot collisions of a game in time, in contradistinction to their healthy peers; their responses happen to be inadequate; they do not understand the rules of a game, or details of the game plot; do not always respond correctly to the results of the game commented by their teacher in each particular case; this category of children demonstrates specific peculiarities of their motor development: a reduced total volume of their daily locomotion compared to their healthy peers; these children prefer horizontal basic motor modes (lying, crawling, sitting), avoiding vertical gravitational starting positions; in case these children take vertical positions, they reflexively try to find additional support for the upper extremities or corpora; a reduced amount of purposeful motor-game actions with increased spontaneous motor activities; the movements of the children suffering from psychomotor retardation and postural disorders are often insufficiently coordinated by them; the problems causing fusion of movements should also be noted; insufficient rationality of motor actions performed by these children according to all the parameters (space-, time- and energy-related) is revealed. The prospects of further research in this area are seen in the study of physical, psycho-somatic and mental relationships alongside their impact on the overall development of small children suffering from mental retardation and postural disorders. В умовах сучасності існують багаточисленні наукові розробки та дослідження проблеми затримки психомоторного розвитку в дітей різного віку. Водночас комплексне рішення відносно виявлення психофізичних характеристик цієї категорії дітей раннього віку з порушеннями постави розкрито недостатньо. Це зумовило мету статті – виявити особливості стану психіки і моторики дітей раннього віку із затримкою психомоторного розвитку і порушеннями постави методом аналізу та педагогічних спостережень. За підсумками виконаного дослідження було з’ясовано, що: у дітей із затримкою психомоторного розвитку спостерігаються різні види психічного і соматичного дизонтогенезу, що негативно впливає на їхню навчальну діяльність та успішну соціальну адаптацію у суспільстві; педагогічні спостереження за дітьми раннього віку із затримкою психомоторного розвитку з порушеннями постави мають певні характерні ознаки психіки стосовно до здорових однолітків: знижена рухово-ігрова активність, зменшена участь у якості лідера в колективних рухливих іграх; недостатність мовленнєвого спілкування з однолітками, емоційна нестабільність, реагування на зміну сюжетних колізій гри у таких дітей відстає за часом від подібних реакцій у здорових однолітків і буває неадекватним; їм бувають не зрозумілі правила гри, або деталі ігрового сюжету; не завжди правильно реагують на підсумки гри, педагога у кожному конкретному випадку; специфічні особливості розвитку моторної сфери у цієї категорії дітей такі: зменшений загальний обсяг денних локомоцій у порівнянні зі здоровими однолітками; такі діти віддають перевагу горизонтованим основним руховим режимам (лежанню, повзанню, сидінню), уникаючи вертикалізованих гравітаційних вихідних положень; а якщо діти цього контингенту і приймають такі положення, то рефлекторно намагаються знайти додаткову опору для верхніх кінцівок або тулуба; зниження обсягу цілеспрямованих рухово-ігрових дій при збільшенні спонтанної моторної активності; координація рухів у дітей із ЗПМР і порушеннями постави часто буває недостатньою; також слід відзначити проблеми із злитістю рухів; виявлена недостатня раціональність рухових дій у таких дітей за всіма параметрами (просторовим, часовим і енергетичним).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10436
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biesieda.pdf295.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.