Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10435
Title: | Особливості організації навчання студентів із Туркменістану, майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін |
Other Titles: | Features of the education organisation for the students from Turkmenistan, future teachers of physico-mathematical disciplines |
Authors: | Гочиева, Мухаббад Камілдолановна Маріна, Марія Сергіївна Тадеуш, Ольга Харлампіївна Tadeush, Olga Kharlampiivna Emel'yanova, Dar'ya Volodymyrivna Ємельянова, Дар’я Володимирівна |
Keywords: | майбутні вчителі фізики професійна підготовка студенти-іноземці Туркменістан особливості навчання |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Гочиева М. К. Особливості організації навчання студентів із Туркменістану, майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін / М. К. Гочиева, М. С. Маріна, О. Х. Тадеуш, Д. В. Ємельянова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 4 (133). – С. 47-55. |
Abstract: | Ushynsky University has been actively developing the international sphere of activity for a long time, in particular, attracting foreign students to study in it. In this regard, the urgent task for the university is to organise an effective learning process for foreign students in order to ensure high quality educational services within their chosen specialties. Experimental research work on the organisation of education for the students from Turkmenistan was carried out in the process of profession-centred training targeted to the future teachers of physical and mathematical disciplines. Theoretical analysis of the problem and practical methods were used as research methods: questionnaires, observations, certification to identify the conditions for adaptation and the features of the education organisation for the students from Turkmenistan. The factors influencing the adaptation of students to the conditions of education at Ushynsky University have been determined, the motives for their choice to study at the Faculty of Physics and Mathematics have been identified. It was found out that the most influential factor hindering the adaptation of foreign students to living and studying in Ukraine are household difficulties. However, the factors such as interpersonal and pedagogical communication were not identified as the ones which hinder their adaptation. This result testifies to the significant potential and positive prospects of the profession-centred training targeted to citizens of Turkmenistan. The results of the survey showed that the most influential motives for obtaining pedagogical education were as follows: foreign students' desire to obtain a diploma of higher pedagogical education and work as a teacher, the prestige of higher education in Turkmenistan, which indicates the conscious choice of most students to study at a pedagogical institution of higher education. The creation of a multimedia educational and methodological complex provided the delivery of information in an interactive mode for distance learning, which had a positive impact on the learning outcomes and was especially relevant in the online framework of the educational process. The prospects for further research are seen in the implementation of the developed methodology in the development of further sections of General Physics. Університет Ушинського вже протягом довгого часу активно розвиває міжнародну сферу діяльності, зокрема залучення іноземних студентів до навчання. У зв'язку з цим актуальним завданням для університету є організація ефективного процесу навчання іноземних студентів для забезпечення високої якості освітніх послуг за обраними ними спеціальностями. Експериментально-дослідна робота з організації навчання студентів із Туркменістану проводилась у процесі професійної підготовки майбутніх учителів фізико-математичного дисциплін. Як методи дослідження застосовувався теоретичний аналіз проблеми та практичні методи: анкетування, спостереження, атестування для виявлення умов адаптації та особливостей організації навчання студентів із Туркменістану. Визначено чинники, які впливають на адаптацію студентів до умов освіти в Університеті Ушинського, та виявлено мотиви, за якими вони обрали навчання на фізико-математичному факультеті. Виявлено, що найбільш впливовим чинником, який заважає адаптації іноземних студентів до проживання і навчання в Україні, є побутові труднощі. Водночас такі чинники, як міжособистісне і педагогічне спілкування не визначались як такі, що заважають адаптації. Означений результат свідчить про значний потенціал і позитивні перспективи професійної підготовки громадян Туркменістану. Результати опитування показали, що найвпливовішими мотивами здобуття педагогічної освіти студенти-іноземці визначили бажання отримати диплом про вищу педагогічну освіту і працювати викладачем, а також престижність вищої освіти в Туркменістані, що вказує на свідомий вибір більшості студентів навчатися в педагогічному ЗВО. Створення мультимедійного навчально-методичного комплексу забезпечувало доставку інформації в інтерактивному режимі для дистанційного навчання, що позитивно вплинуло на результати навчання і виявилось особливо актуальним в онлайн форматі організації освітнього процесу. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10435 |
Appears in Collections: | 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tadeush.pdf | 315.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.