Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10432
Title: Технологія розвитку фахових компетентностей майбутніх диригентів хору: системно-інтегративний підхід
Other Titles: Technology of development of future choir conductors’ professional competences: system-integrative approach
Authors: Шумська, Людмила Юріївна
Keywords: музичне мистецтво
диригент хору
фахові компетентності
технологія розвитку
системно-інтегративний підхід
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Шумська Л. Ю. Технологія розвитку фахових компетентностей майбутніх диригентів хору: системно-інтегративний підхід / Л. Ю. Шумська // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 4 (133). – С. 22-29.
Abstract: The article highlights the technology aimed at developing future choir conductors’ professional competences from the standpoint of the system-integrative approach in accordance with the requirements of new standards of higher education for bachelor students majoring in 025 "Musical Arts" in higher educational establishments. It determines the essence of the concepts "system" and "integration" in the context of higher school musical pedagogy as well as characterises the essence of implementation of the system-integrative approach in the process of conductorial-choral training by introducing into the educational process a specific pedagogical model which contains the components as follows: interdisciplinary-cognitive integration, methodical-operational integration, profession- and competence-based integration. It is established that the interdisciplinary-cognitive integration is a synthesis of knowledge units comprehended within special disciplines during the conductorial-choral training which form a new structural and substantive level of each separate discipline in the process of synthesis. It is noted that the methodological-operational integration acts at the intersection of a number of specific field methods dealing with the conductorial-choral disciplines and, as a result of polymodal accumulation of techniques, appears in the form of established professional methodological competences to be generalised, analysed and evaluated; they are based on their methodological knowledge and understanding of their further usage in the process of professional creativity. It is determined that the professional-competence integration is a strategic goal and the final result of the process of conductorial-choral training of the future bachelors: separate professional competences of the future choral conductors are integrated subsystems that jointly form a higher order system − the professional image of a choir conductor. The article systematises and organises professional competences of a future choir conductor, which are formed as a result of the proposed technology of their development on the basis of the system- integrative approach, and are considered as unconditional priorities of choral conductor's professionalism in the course of the polymorphic choir managerial and conductorial-pedagogical activities. У статті висвітлено технологію розвитку фахових компетентностей майбутніх диригентів хору з позицій системно-інтегративного підходу відповідно до вимог нових стандартів вищої освіти для підготовки бакалаврів за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» у закладах вищої освіти. Визначено сутність понять «система» та «інтеграція» у контексті музичної педагогіки вищої школи, а також схарактеризовано сутність реалізації системно-інтегративного підходу в процесі диригентсько-хорової підготовки шляхом упровадження в освітній процес педагогічної моделі, яка містить такі компоненти: міждисциплінарно-пізнавальна інтеграція, методична-операційна інтеграція, професійно-компетентнісна інтеграція. Встановлено, що міждисциплінарно-пізнавальна інтеграція є синтезом знаннєвих блоків спеціальних дисциплін диригентсько-хорової підготовки, що у процесі синтезування утворюють новий структурний та змістовий рівень кожної окремої дисципліни. Зазначено, що методико-операційна інтеграція функціонує на перетині ряду вузькопредметних методик диригентсько-хорових дисциплін та в результаті полімодального накопичення прийомів постає у вигляді сформованих фахових методичних компетентностей, які підлягають узагальненню, аналізу та оцінюванню, спираються на методичні знання та розуміння з подальшим їх застосуванням у процесі професійної творчості. Визначено, що професійно- компетентнісна інтеграція є стратегічною метою і кінцевим результатом процесу диригентсько- хорової підготовки бакалаврів: окремі фахові компетентності майбутніх хорових диригентів являють собою інтегровані підсистеми, які сумарно утворюють систему вищого порядку – професійний образ диригента хору. Систематизовано та упорядковано фахові компетентності майбутнього диригента хору, які формуються у результаті впровадження запропонованої технології їхнього розвитку на засадах системно-інтегративного підходу, та розглядаються як безумовні пріоритети професійності хорового диригента у ході поліморфної хормейстерсько- управлінської та диригентсько-педагогічної діяльності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10432
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shumska.pdf293.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.