Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10429
Title: Професійна підготовка майбутніх бакалаврів природничих наук: структурно- компонентний склад предметної компетентності з біології
Other Titles: Professional training intended for the future bachelors of Natural Sciences: regarding the issue of structure and component composition of the subject competence in Biology
Authors: Граматик, Надія
Keywords: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивно-оцінний компоненти
майбутній бакалавр природничих наук
предметна компетентність з біології
структурно-компонентний склад предметної компетентності з біології
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Граматик Н. Професійна підготовка майбутніх бакалаврів природничих наук: структурно-компонентний склад предметної компетентності з біології / Н. Граматик // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 3 (132). – С. 198-210.
Abstract: The success of modern transformational changes in public life depends crucially on the quality of professional training of future professionals. In this view, under conditions of reforming the Ukrainian society, a social significance of a competent specialist is extremely growing. An important area of transformational changes is the training of future teachers on a competence basis, which is conditioned by qualitative features of the competence-based paradigm in the context of modern socio- economic and spiritual development of society, changes in the nature and content of work, complexity as well as increasing requirements to performance results, on the one hand; and on the other hand – by the need to more quickly overcome the negative phenomena occurring in the system of training future professionals. The modern labour market, above all, provides for the presence of a professionally competent worker who is fluent in the profession-centred assignments and well-oriented in related fields, ready for continuous personal growth, social and professional mobility. These requirements can be fully applied to the training intended for the future teachers. At the same time, since the future specialist of any profession begins with the school, namely "the school stands for their teacher", the solution of these complicated problems depends entirely on the teacher, the quality of his / her training. As the teacher’s professional activity under conditions of the New Ukrainian school is filled with qualitatively new content, conditioned by the new demands of the society, the professional requirements to the training of the future teacher are significantly strengthened. This outlines a radical change in approaches to the process of professional training intended for future teachers. This is the general pedagogical core of this training that is important, because it deals with the equipping of students with knowledge of the basics of pedagogical theory and school practice, the development of professional thinking, the developed pedagogical skills and abilities to implement social functions alongside the subject component of the professional development aimed at mastering the logic of deploying the specifics of the content. Based on the understanding that each subject, including Biology in particular, is a means of developing the student's personality; the problem of forming future Natural Science teachers’ subject competence in Biology is becoming extremely important. This also requires the expansion of scientific knowledge about the structure of originality, in particular the subject competence in Biology under conditions of the bachelor courses, where basic higher education is obtained. Успіх сучасних трансформаційних зрушень у суспільному житті у вирішальній мірі залежить від якості фахової підготовки майбутніх фахівців. З огляду на це, в умовах реформування українського суспільства соціальна значущість компетентного фахівця надзвичайно зростає. Важливим напрямом трансформаційних змін є підготовка майбутніх педагогів на компетентнісних засадах, що зумовлено, з одного боку, якісними ознаками компетентнісної парадигми у контексті сучасних умов соціально-економічного і духовного розвитку суспільства, змін у характері і змісті праці, ускладненням і підвищенням вимог саме до результатів діяльності, а з іншого – необхідністю більш прискореного подолання негативних явищ у системі підготовки майбутніх фахівців. Сучасний ринок праці, передусім, передбачає наявність професійно компетентного працівника, який вільно володіє професією та орієнтується в суміжних галузях діяльності, готового до постійного особистісного зростання, соціальної та професійної мобільності. Ці вимоги в повній мірі відносяться й до підготовки майбутніх педагогів. Водночас, оскільки майбутній фахівець будь-якого типу професії починається зі школи, а саме вчителем «школа стоїть», то вирішення цих складних завдань цілком і повністю залежить від учителя, якості його підготовки. Оскільки професійна діяльність педагога в умовах концепції Нової Української школи наповнюється якісно новим змістом, зумовленим новими запитами суспільства, значно посилюються й професійні вимоги до підготовки майбутнього вчителя. Окреслене вимагає докорінних змін у підходах до процесу фахової підготовки майбутнього вчителя. Ваги набуває не лише загально педагогічне ядро цієї підготовки, адже йдеться про озброєння студентів знаннями з основ педагогічної теорії та шкільної практики, розвиток професійного мислення, сформовані педагогічні вміння і навички для реалізації соціальних функцій, а й предметного складника професійного становлення, що спрямоване на засвоєння логіки розгортання конкретики змісту. Виходячи із розуміння, що кожен навчальний предмет, і біологія зокрема, виступає засобом розвитку особистості учня, виключного значення набуває проблема формування предметної компетентності з біології майбутніх учителів природничих наук. Це ж потребує розширення наукового знання про структуру ы своєрідність, зокрема предметної компетентності з біології саме в умовах бакалаврату, де й здобувається базова вища освіта.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10429
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gramatyk.pdf364.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.