Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10426
Title: Цифрова ресоціалізація літніх людей в умовах територіального центру соціального обслуговування
Other Titles: Digital resocialisation of the elderly people in the territorial centre of social services
Authors: Каркач, Андрій
Keywords: цифровізація
діджиталізація
ресоціалізація
умови цифрової ресоціалізації
соціалізація
механізми цифровізації
освітнє середовище Університету третього віку
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Каркач А. Цифрова ресоціалізація літніх людей в умовах територіального центру соціального обслуговування / А. Каркач // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 3. – С. 173-179.
Abstract: The relevance of the study is stipulated by the fact that modern digital technologies are radically changing the economy and lifestyle in general. The information society determines the transformation of social structure, revision of patterns of social activities and stereotypes of behaviour, strategies and tactics of adaptation. Today's information technology and software encourages our society to accelerate in order to learn more and keep up with the scientific and technological progress. Under such conditions, the people of the "third" age appear to be the most vulnerable ones. Without social services and educational services, they are not able to independently master the array of innovative knowledge, including e-technology. Nowadays, a good command of the basics of the personal computer, E-technologies is becoming a necessary condition for orientation in the information flow and successful resocialisation and adaptation of the elderly people in the modern society, for overcoming digital inequality, immersion into the global information flows. The purpose of the study is to determine the features of the mechanisms enabling digital resocialisation of the elderly people within the educational environment of the University of the Third Age. The method of questionnaire survey was used to collect data, as this form of survey has an advantage – it allows respondents to carefully consider their answers without limiting their time. The article characterises and identifies the features of the impact of digital resocialisation mechanisms on the elderly within the educational environment of the University of the Third Age functioning on the platform of the territorial centre of social services (the one which provides social services). Different approaches to the mechanisms of digitalisation are presented, the importance of the University of the Third Age as an institution of digital resocialisation of elderly students is substantiated. The adaptability of the educational environment of the University of the Third Age as a resocialisation space, motivational components of the elderly have been determined, which allows the latter to realise the essential properties of the human personality at a respectable age. A social role of the digital resocialisation is transmitted through its contribution to the improvement of the quality of human life. The use of e-technologies can be considered one of the topical problems of social work with the elderly. There is still no consensus on the extent or impact of digital stratification on the process of resocialisation at an old age, which may be considered the prospect of our further research. Актуальність дослідження полягає у тому, що сучасні цифрові технології радикально змінюють економіку, спосіб життя в цілому. Інформаційне суспільство зумовлює трансформацію соціальної структури, перегляд зразків соціальної дії і стереотипів поведінки, стратегій і тактик пристосування. Сьогодення інформаційних технологій та програмного забезпечення спонукає суспільство завжди прискорюватися, щоб дізнатися більше й не відставати від науково-технічного прогресу. За таких умов найуразливішими є люди «третього» віку, які без соціального обслуговування та отримання освітніх послуг не у змозі самостійно оволодіти масивом інноваційних знань, зокрема е-технологій. Наразі знання основ персонального комп'ютера, Е-технологій у наші дні стають необхідною умовою для орієнтації в інформаційному потоці та успішної ресоціалізації та адаптації літньої людини у сучасному суспільстві, подолання цифрової нерівності, включення в глобальні інформаційні потоки. Мета дослідження полягає в тому, щоб визначити особливості впливу механізмів цифрової ресоціалізації на особистість у літньому віці в освітньому середовищі Університету третього віку. Для збирання даних використано метод заочного анкетування, оскільки ця форма опитування має перевагу – дозволяє респондентам ретельно обдумувати свої відповіді, не обмежує їх у часі. У статті подано характеристику й визначено особливості впливу механізмів цифрової ресоціалізації на особистість у літньому віці в освітньому середовищі Університету третього віку територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг). Представлено різні підходи до механізмів цифровізації, обґрунтовано значення Університету третього віку як інституту цифрової ресоціалізації слухачів літнього віку. Визначено адаптивність освітнього середовища Університету третього віку як ресоціалізаційного простору, мотиваційні складникиі людей похилого віку, що дає можливість останнім реалізувати сутнісні властивості людської особистості в поважному віці. Соціальна роль цифрової ресоціалізації транслюється через її внесок у підвищення якості життя людини. Застосування е-технологій можна вважати однією з актуальних проблем соціальної роботи із літніми людьми. Дотепер немає єдиної думки щодо обсягу чи впливу цифрового розшарування на процес ресоціалізації у літньому віці, що може бути перспективою подальших досліджень.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10426
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karkach.pdf281.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.