Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10420
Title: Основы развития опорных реакций в раннем онтогенезе
Other Titles: The basics of development of support reactions in an early ontogenesis
Authors: Беседа, Владимир Викторович
Марчук, Виталий Сергеевич
Бєсєда, Володимир Вікторович
Beseda, Volodymіr Viktorovych
Keywords: дети
ходьба
физическое развитие
опорная способность
нижние конечности
стояние
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бєсєда В. В. Основи розвитку опорних реакцій у ранньому онтогенезі / В. В. Бєсєда, В. С. Марчук // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 3 (132). – С. 124-132.
Abstract: On account of the current situation of total deterioration in the children’s health in Ukraine, a special focus is to be paid to the issues related to the children who suffer from the disorders of the musculoskeletal system, where the verticalisation of the child plays an important role. The priority in the formation of the orthograde position of a person, adoption of a vertical posture and movement in it is the formation and development of support reactions during infancy and a young age. Numerous studies in the field of the formation of the support reaction, the formation and development of support capacity was mainly given to lower limbs (M. Bezrukih, V. Beseda, M. Bocharov, V. Dubrovsky, N. Efimenko, V. Mitskevich, G. Popov, N. Finney). Herewith the ontogenetic data were insufficiently represented, and the studies of support reactions of various parts of the body were rather meager, which determined the direction of our study. The purpose of this article was to identify key points of the formation of the support ability of various parts of the child’s body in the process in an early ontogenesis. Research Objectives: 1. Analysis of literary sources on the problem of the formation and development of the support ability of children. 2. To identify the main blocks of the formation of the child's support in different age periods of an early ontogenesis. Research methods: a method of analyzing literary sources on a problem of formation of support ability in children; a method of generalization of obtained information regarding the development of support ability and its impact on motor status of the child; a method of classifying of periods of formation of support abilities of various parts of the body during an early ontogenesis. Analyzing the information received from above, it should be borne in mind that in ontogenesis, the formation of support ability occurs in various parts of the body depending on certain periods of the child’s life, which subsequently affects the development of his posture. This information can be used by specialists in the field of physical education to solve the problem of the formation of support ability of the children, especially in the infant period as well as in the correction of various motor disorders. В связи с сложившей ситуацией тотального ухудшения здоровья детей в Украине, особое место занимают дети с нарушениями опорно-двигательной системой, где принятие ими вертикальной позы по мере взросления играет немаловажную роль. По данным МОЗ Украины и ГУ «Института гигиены и медицинской экологии им. О. М. Матзеева НАМН Украины», нарушения физического развития детей представлены следующим образом: 53-68% поступающих в школу имеют различные функциональные отклонения; 30-42% ‒ хронические заболевания; 71,3% ‒ недостаточно координированы; у 63,4% ‒ наблюдаются нарушение осанки; 40,1% детей имеют плоскостопие. Следует отметить, что первоочередным в формировании ортоградного положения человека, то есть принятии вертикальной позы и перемещении в ней является формирование и развитие опорных реакций нижних конечностей в период грудного и раннего возраста. Многочисленные исследования посвящены опорным реакциям детей, однако опороспособность различных частей тела в онтогенетическом аспекте недостаточно раскрыты. Цель исследования – определение ключевых моментов формирования опорной способности различных частей тела ребенка в процессе раннего онтогенеза. Задачи: 1. Анализ литературных источников по проблеме формирования и развития опорной способности детей. 2. Определить основные блоки формирования опороспособности ребенка в разные возрастные периоды раннего онтогенеза. Методы: анализа литературных источников; обобщение полученной информации по развитию опорной способности и ее влияния на двигательный статус ребенка; классификации периодов формирования опорной способности различных частей тела в период раннего онтогенеза. В процессе онтогенеза формирование опороспособности происходит в разных частях тела в зависимости от определенных периодов жизни ребенка, что впоследствии воздействует на развитие его постуры и становлении двигательной сферы ребёнка. Результаты данного исследования могут быть использованы специалистами в области физического воспитания, реабилитологии, адаптивного физического воспитания для практического решения проблемы становления опорной способности детей, особенно в период грудного возраста, а также для коррекции различных двигательных нарушений у детей с особенностями в развитии.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10420
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biesieda.pdf333.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.