Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10409
Title: Методика формування вокально-виконавських навичок студентів мистецьких спеціальностей засобами естрадної пісні
Other Titles: Methods of forming vocal and performing skills of the students majoring in art specialties by means of pop songs
Authors: Бондарчук, Алла Ярославівна
Keywords: естрадна пісня
академічний звук
вокально-виконавські навички
вокальні прийоми
субтон
фальцет
twang
belting
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бондарчук А. Я. Методика формування вокально-виконавських навичок студентів мистецьких спеціальностей засобами естрадної пісні / А. Я. Бондарчук // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 3 (132). – С. 24-30.
Abstract: The article provides a theoretical analysis of scientific sources to highlight the essence and content of the formation of vocal and performing skills of the students majoring in art specialties; the existing scientific definitions of the concept "vocal-performing skills" have been investigated; the influence of pop songs on the formation of vocal and performing skills of the student has been determined; the efficiency of the offered techniques has been developed and experimentally checked. The purpose of the article is to determine the dynamics of growth of vocal and performing skills of the students majoring in art specialties under conditions of using pop songs at the lessons of voice training. General scientific methods of theoretical and empirical levels are applied: the analysis and generalisation of the theory and practice of pop singing; the study of advanced vocal and pedagogical experience in the field of vocal music education; the analysis of the author’s pedagogical activity and its results; pedagogical observations; the survey of vocal teachers; the conversations with students and teachers; questionnaires; testing; interviews, etc. The basis of this technique is the pedagogical principles as follows: the principle of activating the interest and positive attitude of students to vocal lessons; the principle of protection and care for the singing voice; the principle of gradualness and consistency; the principle of availability and efficiency of the vocal repertoire; the principle of creativity; the principle of introducing elements of theatrical arts into the process of vocal education of students – future vocalists. The designated method involved the use of certain forms of learning (individual lessons, independent work, verbal form of learning, work on stage) and methods (methods of direct influence on muscular settings (vocal exercises, vocalisations, practice of technical elements of vocal work, explanatory-illustrative, reproductive, method of free associations, method of empathy, video method, method of master classes). The results of the formative experiment and comparative analysis of the obtained data have proved the effectiveness and efficiency of our proposed method aimed at forming vocal and performing skills of the students majoring in art specialties by means of pop songs. У статті здійснено теоретичний аналіз наукових джерел щодо висвітлення в них сутності та змісту формування вокально-виконавських навичок студентів мистецьких спеціальностей; досліджено наявні наукові визначення поняття «вокально-виконавські навички»; визначено вплив естрадної пісні на формування вокально-виконавських навичок студента; розроблено та експериментально перевірено дієвість запропонованої методики. Мета статті полягає у визначенні динаміки формування вокально-виконавських навичок студентів мистецьких спеціальностей за умов використання естрадної пісні на заняттях з постановки голосу. Застосовано загальнонаукові методи теоретичного та емпіричного рівнів: аналіз і узагальнення теорії та практики естрадного співу; вивчення передового вокально-педагогічного досвіду у сфері вокального музичного навчання; аналіз власної педагогічної діяльності та її результатів; педагогічні спостереження; опитування педагогів-вокалістів; бесіди зі студентами і викладачами; анкетування; тестування; інтерв’ювання тощо. В основу методики покладено такі педагогічні принципи: принцип активізації інтересу та позитивного ставлення студентів до занять з вокалу; охорони та дбайливого ставлення до співочого голосу; поступовості та послідовності; доступності та ефективності вокального репертуару; творчості; принцип впровадження у процес вокального навчання студента вокаліста елементів театрального мистецтва. Методика передбачала використання певних форм навчання (індивідуальні заняття, самостійна робота, словесна форма навчання, робота на сцені) та методів (методи прямого впливу на м’язові настанови (вокальні вправи, вокалізи, відпрацювання технічних елементів вокального твору, пояснювально- ілюстративний, репродуктивний, метод вільних асоціацій, метод емпатії, відеометод, метод майстер-класу). Результати формувального експерименту та порівняльний аналіз отриманих даних довели дієвість та ефективність запропонованої методики формування вокально- виконавських навичок студентів мистецьких спеціальностей засобами естрадної пісні.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10409
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondarchuk.pdf287.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.