Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10394
Title: Полікодовий текст як засіб реалізації текстоцентричної технології навчання
Other Titles: Polycode Text as a Means of Implementation of The Text-Centric Teaching Technology
Authors: Гуменюк, Ирина Михайловна
Гуменюк, Ірина Михайлівна
Humeniuk, Iryna Mykhailivna
Keywords: текст
навчальний текст
полікодовий текст
гіпертекст
українська мова за професійним спрямуванням
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Гуменюк І. Полікодовий текст як засіб реалізації текстоцентричної технології навчання / І.Гуменюк // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 3. – С. 97-103.
Abstract: Статтю присвячено вивченню дидактичного потенціалу текстоцентричної технології навчання щодо формування професійного мовлення студентів. Дослідження проводилося в процесі викладання курсу «Українська мова за професійним спрямуванням» майбутнім фахівцям початкової освіти. Мета статті – визначення напрямків реалізації текстоцентричної технології навчання української мови за професійним спрямуванням у педагогічних закладах вищої освіти. У процесі дослідження застосовано комплекс методів: теоретичні – реф- лексивний аналіз та узагальнення літературних джерел для з’ясування ступеня розкриття проблеми в сучас- ному науковому просторі; методи візуалізації та узагальнення – для розкриття способів застосування полікодових текстів під час викладання курсу. На основі аналізу наукових дефініцій поняття «текст» і основних аспектів його виявлення сформульовано лінгводидактичне визначення навчального тексту та вектори реалізації текстоцентричної технології навчання української мови за професійним спрямуванням у педагогічних ЗВО. Проведено дослідження полікодового тексту як засобу реалізації текстоцентричного навчання, визначено й проаналізовано основні види полікодових текстів та їх функціональне навантаження в курсі української мови за професійним спрямуванням. Наголошено на винятковому дидактичному потенціалі гіпертексту як новітній формі організації матеріалу, що стає особливо важливим за умов дистанційного навчання. Визначено найбільш ефективні організаційні форми роботи з гіпертекстом. Зважаючи на особливості побудови полікодового тексту, виділено специфічний його різновид – документ. Комплексне уявлення про досліджувану проблему ілюст- рує побудована модель текстоцентричної технології навчання української мови за професійним спрямуванням у педагогічних ЗВО. Formation of spoken and written professional language of students is connected with the increase of the level of a set of their competences. The efficiency of this process largely depends on usage of the potential of the text-centric technology in the process of teaching the Ukrainian language for professional purposes because text is the main means for creation of professional context. The aim of the article is determination of directions of implementation of the textcentric teaching technology of the Ukrainian language for professional purposes at pedagogical institutions of higher education, and analysis of the functional load of polycode text in this context. A set of methods has been used in the research process: the theoretical methods (reflexive analysis and generalization of literary sources for clarification of the level of solving the issue in the modern scientific area), the methods of visualization and generalization (for elucidation of the ways of usage of polycode texts while teaching the course). On the basis of analysis of scientific definitions of the concept “text” and its main features, there has been formulated a linguo-didactic definition of educational text and vectors of implementation of the text-centric teaching technology of the Ukrainian language for professional purposes at pedagogical institutions of higher education. Research of polycode text as a means of implementation of the text-centric teaching has been conducted, the main kinds of polycode texts and their functional load in the course of the Ukrainian language for professional purposes have been defined and analyzed. The exceptional didactic potential of hypertext as a modern form of organization of material, which is becoming especially important in conditions of distant education, is emphasized. The most efficient organizational forms of working with hypertext have been defined. Considering the features of the structure of polycode text (combination of the verbal and nonverbal components), document has been defined as its specific form. The holistic view of the studied issue is illustrated by the constructed model of the textcentric teaching technology of the Ukrainian language for professional purposes at pedagogical institutions of higher education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10394
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Humeniuk.pdf746.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.