Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10384
Title: Контрастна чутливість як метод раннього виявлення порушень рефракції в школярів різного віку
Other Titles: Contrast sensitivity as a method of early detection of refractive disorders of schoolchildren of various ages
Authors: Плиска, Олександр
Харченко, Лариса
Груша, Михайло
Кондраток, Ірина
Шкробанець, Ігор
Keywords: контрастна чутливість
зоровий аналізатор
міопія
гіперметропія
порушення рефракції
профілактика порушень зору у дітей
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Плиска О. Контрастна чутливість як метод раннього виявлення порушень рефракції в школярів різного віку / О. Плиска, Л. Харченко, М. Груша, І. Кондраток, І. Шкробанець // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 3. – С. 39-47.
Abstract: The aim of the study was to correlate the state of the refractive and adaptive systems and indicators of contrast sensitivity of schoolchildren of different age groups. The scheme of age periodization of a person, which takes into account anatomical, physiological and social factors, is used in the work. Visual acuity has been studied using GolovinSivtsev Tables. Contrast optotype tables have been used to determine contrast sensitivity. It is established that with age there is an increase in the frequency of clinically significant cases of myopia in both girls and boys. The frequency of its detection (33.74%; n = 251) in schoolchildren who participated in our study is almost twice as high as frequency of detection of hyperopia (17.20%; n = 128). The general trends in the deterioration of contrast sensitivity generally corresponded to changes in the state of the refractory apparatus in groups of female and male schoolchildren and were identical in nature. It has been found that the group of persons with index of contrast sensitivity in the range of 0–2 includes 73.04% of the total number of females and 72.0% of the total number of males belonging to different age groups in which the refractive error was found. Thus, there is a statistically significant increase in the frequency of clinically significant cases of deterioration of the refractive and adaptive system during the transition among female and male schoolchildren from younger to older age groups. At the same time with age there is an increase in the number of hyperopia in girls without such a trend in boys. A similar trend has been found in these age groups of schoolchildren in the analysis of the state of contrast sensitivity of vision using a table of contrast optotypes. The similarity of trends in the increase in the frequency of clinically significant cases of disorders of contrast sensitivity and refractive and adaptive system suggests that tables of contrast optotypes can be used as an early method of preclinical diagnosis of refractive errors in school-aged children. In this case, the study of contrast sensitivity of schoolchildren can be conducted by teachers, nurses during lessons on human anatomy and physiology, physics, ecology using a screening method. At the same time, the issues of application of this technique by teachers remain uncertain with which it is possible to easily and quickly investigate and assess the functional state of students’ visual analyzer. Мета дослідження – визначити стан рефракційно-акомодаційної системи та показники контрастної чутливості у школярів різних вікових груп. У роботі використано схему вікової періодизації людини, що враховує анатомічні, фізіологічні та соціальні фактори. Гостроту зору досліджували за допомогою таблиць Головіна-Сивцева. Для визначення контрастної чутливості використовували таблиці контрастних оптотипів. Встановлено, що з віком спостерігається наростання частоти клінічно значущих випадків міопії як у дівчаток, так і у хлопчиків. Частота її виявлення (33,74%; n=251) у школярів, що брали участь в нашому дослідженні, майже вдвічі перевищує частоту виявлення гіперметропії (17,20%; n=128). Загальні тенденції щодо погіршення стану контрастної чутливості в цілому відповідали змінам у стані рефрактерного апарату в групах учнів жіночої та чоловічої статі та мали тотожній характер. Виявлено, що в групу обстежених, що має індекс контрастної чутливості в межах 0–2, потрапляє 73,04% від загальної кількості осіб жіночої статі та 72,0% від загальної кількості осіб чоловічої статі, що належать до різних вікових груп, у яких виявлено порушення рефракції. Отже, серед школярів жіночої та чоловічої статі характерно статистично значуще збільшення частоти клінічних значущих випадків погіршення стану рефракційно-акомодаційної системи при переході від молодших до старших вікових груп. При цьому з віком спостерігається зростання кількості випадків гіперметропії у дівчат без наявності такої тенденції у хлопчиків. Подібна закономірність виявлена в цих вікових групах учнів при аналізі стану контрастної чутливості зору з використанням таблиці контрастних оптотипів. Схожість тенденцій у збільшенні частоти клінічно значущих випадків порушень стану контрастної чутливості та рефракційно-акомодаційної системи дозволяє припустити, що таблиці контрастних оптотипів можна використовувати як ранній метод доклінічної діагностики порушень рефракції у дітей шкільного віку. При цьому дослідження контрастної чутливості у школярів з використанням скринінгового методу можна проводити вчителям, середньому медичному персоналу під час уроків з анатомії і фізіології людини, фізики, екології. Водночас залишаються невизначеними юридичні та організаційні особливості застосування даної методики вчителями, за допомогою якої можна легко і швидко дослідити та оцінити функціональний стан зорового аналізатора учнів.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10384
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Plyska, Kharchenko, Hrusha, Shkrobanets, Kondratok.pdf795.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.