Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10380
Title: Нейрофізіологічні механізми логоневрозу у дітей дошкільного віку при функціональних навантаженнях
Other Titles: Neurophysiological mechanisms of logoneurosis in preschool children during functional stress
Authors: Васильєва, Наталія
Keywords: логоневроз
фотостимуляція
діти дошкільного віку
електроенцефалограма
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Васильєва Н. Нейрофізіологічні механізми логоневрозу у дітей дошкільного віку при функціональних навантаженнях / Н. Васильєва // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 3. – С. 13-19.
Abstract: The changes in the electrical activity of the brain of boys with different tempo-rhythmic characteristics of speech during functional stress have been studied, namely, a series of flashes of light of a certain frequency – rhythmic photostimulation have been used. The bioelectrical activity of the brain has been studied using a computer electroencephalography system. Also, according to the methodology of zonal distribution of normalized spectral power (SP) of the rhythm of the main frequency of the EEGranges, the particles (in percent) of the normalized SP of electrogenesis in each of the four main ranges (δ, θ, α, β) have been determined. As a result of comparison of the light flashing frequency assimilation among boys in the studied groups, it has been found, that in the group of children with logoneurosis slow rhythms (5 Hz,) lying within the theta-range of the EEG, were better assimilated. The rhythm is assimilated in the low frequency range among the children with logoneurosis. The relative spectral power of theta-rhythm significantly decreased on the EEG of children with tempo and rhythm speech disorder at low-frequency photostimulation in comparison with the corresponding indicators of the background electroencephalogram; the corresponding indicators in the beta-range, anterior and posterior leads in the alpha-rangeincreased. Based on the obtained data, it has been found, that children with logoneurosis have insufficient response to photostimulation. Such data are associated with insufficient inhibitory effect of the cortex on the subcortical structures. The reduced reactivity and functional insufficiency of the activating system of the brain stem have been noted. Neurophysiological mechanisms of logoneurosis are due to the state of insufficient formation of brain structures, which is confirmed by the results of electroencephalography during rhythmic photostimulation. Changes in the tempo and rhythm of speech during logoneurosis of preschool children provoke stress of the brain mechanisms of regulation, which become apparent by special characteristics of the electrical activity of the brain, both at rest and during load. Досліджували зміни електричної активності головного мозку хлопчиків з різними темпо-ритмічними характеристиками мовлення під час функціональних навантажень, а саме застосовували серії спалахів світла певної частоти – ритмічної фотостимуляції. Біоелектричну активність головного мозку вивчали за допомогою системи комп’ютерної електроенцефалографії. Також за методикою зонального розподілу нормованої спектральної потужності (СП) ритму основних частотних діапазонів електроенцефалограми (ЕЕГ) визначали частки (у відсотках) нормованої СП електрогенезу в кожному з чотирьох основних діапазонів (δ, θ, α, β). Унаслідок порівняння частоти засвоєння ритму світлових миготінь між хлопчиками досліджуваних груп було виявлено, що у групі дітей з логоневрозом краще засвоювались повільні ритми (5 Гц), що лежать в межах тетадіапазону ЕЕГ. У дітей з логоневрозом відбувається засвоєння ритму в діапазоні низьких частот. На ЕЕГ у дітей з порушенням темпу і ритму мовлення при низькочастотній фотостимуляції достовірно знизилась відносна спектральна потужність тета-ритму порівняно з відповідними показниками фонової електроенцефалограми та збільшились відповідні показними у бета-діапазоні, передніх і задніх відведеннях у альфа-діапазоні. На основі отриманих даних встановлено, що у дітей з логоневрозом відповідь на фотостимуляцію є незначною. Такі дані пов’язані з недостатнім гальмівним впливом кори на підкіркові структури. Відмічаємо знижену реактивність та функціональну здатність активуючої системи стовбуру головного мозку. Нейрофізіологічні механізми логоневрозу обумовлені станом недостатньої сформованості мозкових структур, що і підтверджено результатами електроенцефалографії при ритмічній фотостимуляції. Зміни темпу і ритму мовлення під час логоневрозу у дітей дошкільного віку провокують напруження мозкових механізмів регуляції, що проявляються особливими характеристиками електричної активності головного мозку як у стані спокою, так і при навантаженнях.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10380
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasylieva.pdf658.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.