Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1023
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Гільман, А. Ю. | - |
dc.contributor.author | Гильман, А. Ю. | - |
dc.contributor.author | Hilman, A.Y. | - |
dc.date.accessioned | 2018-12-11T09:00:42Z | - |
dc.date.available | 2018-12-11T09:00:42Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Гільман А. Ю. Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді / А. Ю. Гільман // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 5–9. | uk |
dc.identifier.issn | 2311-8466 | - |
dc.identifier.uri | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1023 | - |
dc.description.abstract | У статті описано результати констатувального етапу дослідження саногенного мислення у студентської молоді. Автором визначено переважаючий тип мислення у студентів, досліджено рівень наполегливості та самовладання як вольових характеристик, виявлено рівень рефлексивності як особистісної особливості, характеристики опірності до стресу та нервово-психічну стійкість у студентів тощо. Проаналізовано взаємозв’язки саногенного мислення із показниками за шкалами «ригідність», «мотивація на досягнення успіху», «опірність стресу», «рефлексивніть»В статье описаны результаты констатирующего этапа исследования саногенного мышления у студенческой молодежи. Автором определен преобладающий тип мышления у студентов, исследован уровень настойчивости и самообладания как волевых характеристик студентов, выявлен уровень рефлексивности как личностной особенности, характеристики устойчивости к стрессу и нервно-психической устойчивости студентов и т. п. Проанализированы взаимосвязи саногенного мышления с показателями по шкалам «ригидность», «мотивация на достижение успеха», «сопротивляемость стрессу», «рефлексивность». Отмечено, что у студентов снижен уровень нервно-психической устойчивости, преобладает пороговый уровень сопротивляемости стрессу. Определено, что саногенное мышление студентов находится в прямой зависимости с рефлексивностью, с потребностями студентов достигать успехов и избегать неудач, способностью сохранять определенную степень психологической устойчивости в еблагоприятных условиях и самостоятельно возвращаться в состояние внутреннего покоя. Констатировано, что высокая сопротивляемость стрессу обусловливает саногенное мышление. Автором определено, что чем более выражена недостаточная приспособленность мышления по отношению к меняющимся требованиям среды, тем менее выражено в структуре личности молодого человека саногенное мышление, которое способствует решению психотравмирующих ситуаций.The article deals with the issue of sanogenic thinking diagnostics in students. Changes in the modern society, intense scientific and technological progress result in the increase of nervous tension which frequently leads to mental and nervous disorders in young people. The style of thinking in the process of perceiving, assessing and experiencing difficult life situations sometimes affects human health, promotes or hinders the success and different kinds of relationships. The peculiarities of students’ sanogenic thinking manifestation have been revealed. The experiment involving 175 students aged from 17 to 24 was conducted during 2014-2016. The experiment has shown that the students’ dominant type of thinking is pathogenic thinking, which speaks for students’ negative emotions (fear, rage, sadness) causing tension, stresses, depressions, etc. Students with the low level of mental tolerance to stresses are prone to nervous breakdowns conditioned by physical and psychic overexertions. Mental tolerance to stresses may be caused by a number of sychological and social factors. As a result of the experiment it has been revealed that the most of the surveyed students have the trigger level of mental tolerance to stresses. Sanogenic thinking is directly dependant from personal needs for achieving success and avoiding failures, the ability to be psychologically stable under unfavorable conditions, from such character traits as respect for social standards, the desire to behave according to these standards. High stress tolerance determines sanogenic thinking. The more expressed insufficient adaptability of thinking towards changing environment is, the less expressed is sanogenic thinking helping to overcome difficult situations. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського | uk |
dc.subject | саногенне мислення | uk |
dc.subject | патогенне мислення | uk |
dc.subject | ригідність | uk |
dc.subject | опірність стресу | uk |
dc.subject | нервово-психічна стійкість | uk |
dc.subject | вольова саморегуляція | uk |
dc.subject | мотивація | uk |
dc.subject | тип емоційної реакції | uk |
dc.subject | тривожність | uk |
dc.subject | смисложиттєві орієнтації | uk |
dc.subject | психологічне благополуччя | uk |
dc.subject | студентська молодь | uk |
dc.subject | саногенное мышление | uk |
dc.subject | патогенное мышление | uk |
dc.subject | рефлексивность | uk |
dc.subject | ригидность | uk |
dc.subject | устойчивость к стрессу | uk |
dc.subject | нервно-психическая устойчивость | uk |
dc.subject | уровень удовлетворенности жизнью | uk |
dc.subject | волевая саморегуляция | uk |
dc.subject | тип эмоциональной реакции | uk |
dc.subject | тревожность | uk |
dc.subject | смысложизненные ориентации | uk |
dc.subject | психологическое благополучие | uk |
dc.subject | студенческая молодежь | uk |
dc.subject | sanogenic thinking | uk |
dc.subject | pathogenic thinking | uk |
dc.subject | reflection | uk |
dc.subject | rigidity | uk |
dc.subject | stress tolerance | uk |
dc.subject | mental tolerance to stresses | uk |
dc.subject | level of life satisfaction | uk |
dc.subject | psychosomatic complaints | uk |
dc.subject | volitional self-regulation | uk |
dc.subject | personality type | uk |
dc.subject | motivation | uk |
dc.subject | type of emotional reaction | uk |
dc.subject | anxiety | uk |
dc.subject | life-sense orientations | uk |
dc.subject | psychological well-being | uk |
dc.subject | students. | uk |
dc.title | Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді | uk |
dc.title.alternative | Эмпирическое исследлвание особенностей саногенного мышления студенческой молодежи | uk |
dc.title.alternative | Empirical study of students'sanogenic thinking | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Гільман А. Ю..pdf | 344.36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.