Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1023
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorГільман, А. Ю.-
dc.contributor.authorHilman, A.Y.-
dc.date.accessioned2018-12-11T09:00:42Z-
dc.date.available2018-12-11T09:00:42Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationГільман А. Ю. Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді / А. Ю. Гільман // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 2-3. – С. 5–9.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1023-
dc.description.abstractУ статті описано результати констатувального етапу дослідження саногенного мислення у студентської молоді. Автором визначено переважаючий тип мислення у студентів, досліджено рівень наполегливості та самовладання як вольових характеристик, виявлено рівень рефлексивності як особистісної особливості, характеристики опірності до стресу та нервово-психічну стійкість у студентів тощо. Проаналізовано взаємозв’язки саногенного мислення із показниками за шкалами «ригідність», «мотивація на досягнення успіху», «опірність стресу», «рефлексивніть». The article deals with the issue of sanogenic thinking diagnostics in students. Changes in the modern society, intense scientific and technological progress result in the increase of nervous tension which frequently leads to mental and nervous disorders in young people. The style of thinking in the process of perceiving, assessing and experiencing difficult life situations sometimes affects human health, promotes or hinders the success and different kinds of relationships. The peculiarities of students’ sanogenic thinking manifestation have been revealed. The experiment involving 175 students aged from 17 to 24 was conducted during 2014-2016. The experiment has shown that the students’ dominant type of thinking is pathogenic thinking, which speaks for students’ negative emotions (fear, rage, sadness) causing tension, stresses, depressions, etc. Students with the low level of mental tolerance to stresses are prone to nervous breakdowns conditioned by physical and psychic overexertions. Mental tolerance to stresses may be caused by a number of sychological and social factors. As a result of the experiment it has been revealed that the most of the surveyed students have the trigger level of mental tolerance to stresses. Sanogenic thinking is directly dependant from personal needs for achieving success and avoiding failures, the ability to be psychologically stable under unfavorable conditions, from such character traits as respect for social standards, the desire to behave according to these standards. High stress tolerance determines sanogenic thinking. The more expressed insufficient adaptability of thinking towards changing environment is, the less expressed is sanogenic thinking helping to overcome difficult situations.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсаногенне мисленняuk
dc.subjectпатогенне мисленняuk
dc.subjectригідністьuk
dc.subjectопірність стресуuk
dc.subjectнервово-психічна стійкістьuk
dc.subjectвольова саморегуляціяuk
dc.subjectмотиваціяuk
dc.subjectтип емоційної реакціїuk
dc.subjectтривожністьuk
dc.subjectсмисложиттєві орієнтаціїuk
dc.subjectпсихологічне благополуччяuk
dc.subjectsanogenic thinkinguk
dc.subjectpathogenic thinkinguk
dc.subjectreflectionuk
dc.subjectrigidityuk
dc.subjectstress toleranceuk
dc.subjectmental tolerance to stressesuk
dc.subjectlevel of life satisfactionuk
dc.subjectpsychosomatic complaintsuk
dc.subjectvolitional self-regulationuk
dc.subjectpersonality typeuk
dc.subjectmotivationuk
dc.subjecttype of emotional reactionuk
dc.subjectanxietyuk
dc.subjectlife-sense orientationsuk
dc.subjectpsychological well-beinguk
dc.subjectstudents.uk
dc.titleЕмпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молодіuk
dc.title.alternativeEmpirical study of students'sanogenic thinkinguk
dc.typeArticleuk
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гільман А. Ю..pdf344.36 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.