Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10146
Title: Implementation of Emotional Intelligence Theory in Future Musical Art Teachers Training
Other Titles: Упровадження теорії емоційного інтелекту в підготовку майбутніх учителів музичного мистецтва
Authors: Іригіна, Світлана Олександрівна
Iryhina, Svitlana Oleksandrivna
Sbruieva, Alina
Сбруєва, Аліна Анатоліївна
Чістякова, Ірина Миколаївна
Чернякова, Жанна
Chistiakova, I. M.
Keywords: multiple intelligences theory
emotional intelligence theory
music education
teachers training
future musical art teachers
future musical art teachers training
теорія множинного інтелекту
теорія емоційного інтелекту
музична освіта
підготовка вчителів
майбутні вчителі музичного мистецтва
підготовка майбутніх вчителів музичного мистецтва
Issue Date: 2020
Publisher: Tarih Kültür ve Sanat : Journal of History Culture and Art Research
Citation: Iryhina, S., Sbruieva, A., Chystiakova, I., & Chernyakova, Z. Іmplementation of Emotional Intelligence Theory in Future Musical Art Teachers Training. Journal of History Culture and Art Research. - 2020. - № 9(2). - С. 50-60.
Abstract: The article investigates the ways of implementing emotional intelligence theory in future musical art teachers training. The methodological basis of the study includes synergetic, holistic and hermeneutic approaches, the application of which allows finding out the ways of the future musical art teacher’s emotional intelligence development. It is shown that emotional intelligence is an integral dynamic phenomenon that provides optimistic awareness, understanding and control of one’s emotions and emotions of other people; it also influences the success of communicative interaction. On the basis of the analysis of scientific literature on the issue under investigation and practical experience of training future musical art teachers, the ways of implementing the emotional intelligence theory in the professional preparation of future musical art teachers were determined, namely: activation of students’ motivation for emotional interaction in the process of professional preparation; creation of appropriate artistic-educational environment; realization of a practically oriented, personalized, active creative process of development of the future musical art teachers’ emotional intelligence through introduction of training technologies; involving students in constructive activities through joint events, game teaching methods, dramatization, etc.; learning self-talk skills, internal dialogue and self-affirmation; improving the effectiveness of artistic-pedagogical communication and professional training of the future musical art teachers; carrying out research activities. It is proved that the use of the provisions of the multiple intelligences theory in HEI for the development of emotional intelligence provides opportunities to students’ self-cognition; better understanding of students’ talents and abilities by teachers; stimulating creation of innovative teaching methods and forms; involving students in the creative learning process, taking into account the natural capabilities of all types of intelligence. У статті досліджуються шляхи впровадження теорії емоційного інтелекту в підготовку майбутніх вчителів музичного мистецтва. Методологічна основа дослідження включає синергетичний, холістичний і герменевтичний підходи, застосування яких дозволяє з'ясувати шляхи розвитку емоційного інтелекту майбутнього вчителя музичного мистецтва. Показано, що емоційний інтелект - це цілісне динамічне явище, що забезпечує оптимістичне усвідомлення, розуміння і контроль своїх емоцій і емоцій інших людей; все це також впливає на успіх комунікативної взаємодії. На основі аналізу наукової літератури з досліджуваної проблеми і практичного досвіду підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва визначено шляхи впровадження теорії емоційного інтелекту в професійну підготовку майбутніх вчителів музичного мистецтва, а саме: активізація учнів, мотивація до емоційної взаємодії в процесі професійної підготовки; створення відповідного художньо-освітнього середовища; реалізація практично орієнтованого, персоналізованого, активного творчого процесу розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів музичного мистецтва через впровадження навчальних технологій; залучення учнів в конструктивну діяльність через спільні заходи, ігрові методи навчання, інсценування і ін .; навчання навичкам розмови з самим собою, внутрішнього діалогу і самоствердження; підвищення ефективності художньо-педагогічного спілкування і професійної підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва; проведення науково-дослідницької діяльності. Доведено, що використання положень теорії множинного інтелекту у вузі для розвитку емоційного інтелекту відкриває можливості для самопізнання студентів; кращого розуміння вчителями талантів і здібностей учнів; стимулювання процесу створення інноваційних методів і форм навчання; залучення учнів до творчого процесу навчання з урахуванням природних можливостей всіх видів інтелекту.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10146
Appears in Collections:Кафедра диригентсько – хорової підготовки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Iryhina SO.pdf293.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.