Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/914
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBohush, Alla Mykhailivna-
dc.contributor.authorБогуш, Алла Михайлівна-
dc.contributor.authorБогуш, Алла Михайловна-
dc.date.accessioned2018-11-28T10:31:25Z-
dc.date.available2018-11-28T10:31:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationБогуш, А. М. Сучасний підхід до модерніізації навчально-виховного процесу вищої школи / А. М. Богуш // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2017. – № 5. – С. 14-18uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/914-
dc.description.abstractThe paper aims to suggest and describe the main principles of higher education modernization in terms of contemporary educational space. Thus, the following principles have been distinguished: the principle of humanistic nature of education; the principle of nature compliance and nature expediency, but in its new vision; the principle of facilitation of a high level of spirituality of students’ activity; the principle of future specialists’ self-organizing creativity which presupposes education construction according to the synergetic approach; the principle of aware subjectivity and consciousness, according to which, both a teacher and a student are recognized as active subjects of education; the principle of subjective control; the principle of personal goal-setting which involves the implementation of elective or special courses, presence of individual curricula, distance learning, etc.; the principle of meta-subject grounds of the educational process in higher education; the principle of situativity of education, situational and pedagogical support focused on creative students in terms of teaching them in an individual way. A university teacher’s task is to prevent the penetration of anti-humanistic means into the teaching / learning process of higher education with the help of humanistic principles, to demonstrate their failure (those of anti-humanistic ones) in achieving positive outcomes in their future professional activity, to convince would-be professionals of taking themselves as the highest value which will help them to re-orient themselves from the position of a passive reproducing personality into a self-organizing, creative one, into a personality who is able to fill his/her professional activity and life creativity with sense.У статті представлено підхід до модернізації навчально-виховного процесу вищої школи в контексті сучасного освітнього простору; розкрито сучасні принципи модернізації навчально-виховного процесу вищої школи: принцип гуманістичного характеру освіти, принцип природовідповідності та природодоцільності, принцип духовності життєдіяльності студентів, принцип самоорганізуючої творчості майбутніх професіоналів, принцип суб’єктності та свідомості, принцип комплементарності (доповнення), принцип суб’єктивного контролю, принцип особистісного целепокладання студента, принцип метапредметних основ освітнього процесу вищої школи, принцип ситуативності навчання. Освіта розглядається як продукт соціуму, зміст якого залежить від подій, що відбуваються в державі та за її межами. Модернізація освітнього простору асоціюється з такими процесами, як генерація, інтенсифікація, оптимізація, гуманізація, реформування і модернізація. Запобігання або обмеження проникнення антигуманістичних засобів в навчальний процес вищої школи є одним з основних задач викладача ВНЗ. Конструктивними методами навчання вважається комплекс методичних засобів, спрямованих на формування переконання майбутніх професіоналів сприймати себе як найвищу цінність, що допоможе їм переорієнтувати себе, своє «Я» з позиції пасивного відтворення в позицію самоорганізованої, творчої особистості, яка зможе наповнити сенсом свою професійну діяльність і свою життєву творчість.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjecthigh schooluk
dc.subjectprincipleuk
dc.subjectmodernizationuk
dc.subjectstudentuk
dc.subjecthigher school teacheruk
dc.subjectвища школаuk
dc.subjectпринципиuk
dc.subjectмодернізаціяuk
dc.subjectстудентuk
dc.subjectвикладачuk
dc.titleModern Approach to the Issue of Higher Education Modernizationuk
dc.title.alternativeСучасний підхід до модернізації навчально-виховного процесу вищої школиuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alla Mikhailovna Bohush.pdf538.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.