Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7805
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛєснік, Олена Степанівна-
dc.contributor.authorLesnik, Olena Stepanivna-
dc.date.accessioned2020-05-25T13:07:41Z-
dc.date.available2020-05-25T13:07:41Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationЛєснік О. С. Сутність та структура художньо-мовленнєвих умінь у хормейстерській підготовці майбутнього вчителя музики / О. С. Лєснік // Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 2019. – Вип. 1–2 (13–14). – С. 189-200.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7805-
dc.description.abstractУ статті розглядається сутність та структура художньо-мовленнєвих умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в ракурсі їх хормейстерської діяльності. Визначено, що хормейстерська діяльність є багатогранною та характеризується складною структурую. Окреслено зміст художньо-мовленнєвих умінь із позицій педагогічної майстерності та художнього спілкування, який представляє комплекс засобів трансляції художньої інформації хоровому колективу. Відповідно до змісту художньо-мовленнєвих умінь виявлено компонентну структуру, яка уявляє собою конгломерат таких компонентів: мовленнєво-коммунікативного, вербально-інтерпретаційного, мануально-технічного, творчо-виконавського. The article highlights the essence and component structure of artistic-speech skills of the future musical art teacher in the perspective of his choirmaster activity. A number of scientific works are analyzed, where skills are considered as a mode of action mastered by the subject that provides the ability to use them effectively in accordance with the goal and conditions. Regarding professional training of musical art teachers, skills are considered in the context of formation of certain competences, performing skills, culture, etc. It is indicated that vocal-choral work is the most significant in the activity of a musical art teacher, therefore his choirmaster skills, which include a number of competencies, are of particular importance. It is emphasized that artistic-speech skills, directly or indirectly, function in all the components of professional activity. Based on the analysis of scientific literature and personal professional experience, artistic-speech skills are defined as a set of means of pedagogical mastery and artistic communication with students in vocal-choral work, which provides the process of transmitting certain artistic information to singers about the peculiarities of performing an artistic text in accordance with a figurative, style, genre organization.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherСумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренкаuk
dc.subjectкомпетентністьuk
dc.subjectумінняuk
dc.subjectхудожньо-мовленнєві вмінняuk
dc.subjectхормейстерська діяльністьuk
dc.subjectмоваuk
dc.subjectмовленняuk
dc.subjectспілкуванняuk
dc.subjectкомунікативністьuk
dc.subjectcompetenceuk
dc.subjectabilityuk
dc.subjectartistic-speech skillsuk
dc.subjectchoirmaster activityuk
dc.subjectlanguageuk
dc.subjectspeechuk
dc.subjectcommunicationuk
dc.subjectcommunicativenessuk
dc.titleСутність та структура художньо-мовленнєвих умінь у хормейстерській підготовці майбутнього вчителя музикиuk
dc.title.alternativeThe essence and structure of artistic-speech skills in the choirmaster training of a future music teacheruk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра диригентсько – хорової підготовки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lesnik Olena Stepanivna.pdf549.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.