Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/736
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЇн, Цзяо-
dc.contributor.authorИн, Цзяо-
dc.contributor.authorYing, Jiao-
dc.date.accessioned2018-10-19T11:44:23Z-
dc.date.available2018-10-19T11:44:23Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЦзяо Їн Методичне забезпечення естетичного розвитку майбутніх учителів музики в процесі навчання гри на фортепіано / Цзяо Їн // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 1. – С. 51-56.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/736-
dc.description.abstractУ статті розкрито основні складники методики естетичного розвитку майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки. Подається поняття художньо-естетичного, розвивального потенціалу фортепіанного виконавства. Обґрунтовуються основні наукові підходи, що є основою методики: художньо-ментальний, антропологічний, диспозиційно-іміджевий. Розкрито сутність педагогічних умов та їх поетапного впровадження. Генералізованою наскрізною педагогічною умовою обрано актуалізацію художньо-естетичної спрямованості фортепіанної підготовки майбутнього вчителя музики. Поетапно застосовувалися такі умови: цілеспрямоване впровадження міждисциплінарних зв’язків фортепіанного навчання та гуманітарних дисциплін; активізація рефлексії емоційних процесів на сприйняття естетичного в мистецтві та інших його проявах; стимулювання потреби в творчому продукуванні естетичної функції фортепіанного виконавства під час педагогічної практики. В статье раскрываются основные составляющие методики эстетического развития будущих учителей музыки в процессе фортепианной подготовки. Интерпретируется понятие художественно-эстетического, разви- вающего потенциала фортепианного исполнительства. В исследовании это целенаправленно реализованный комплекс эстетических свойств фортепианного мирового музыкального наследия и возможностей его применения в качестве педагогического ресурса в решении задач эстетического развития будущих учителей. Такой потенциал обусловлен рядом факторов, среди которых: художественно-эстетическое соответствие фортепианного искусства тем принципам, которые доминируют в определенную историческую эпоху; поликультурные реалии обучения и эстетического развития, что актуализирует поликультурный принцип при подборе репертуара; художественно-ментальные аспекты фортепианно-исполнительского процесса, основанные на специфике интер- претации произведений и ее обусловленности стилевым фактором; индивидуальное развитие личности исполнителя, основанное на природных свойствах человека к ощущению и воспроизведению прекрасного. Основными научными подходами в методике выбраны: художественно-ментальный, антропологический, диспозиционно-имиджевый. В качестве педагогических принципов предложены следующие: культуросоответствие оценки эстетических явлений, учета художественно-ментальных аспектов восприятия и понимания эстетического в искусстве и в других его проявлениях, ориентации на антропологические аспекты эстетического в способностях человека, поликультурности, педагогической направленности междисциплинарного синтеза, полимодальности ощущение эстетического в фортепианном обучении. Экспериментально подтверждена эффективность генерализованного педагогического условия – актуализация художественно-эстетической направленности фортепианной подготовки будущего учителя музыки, а также дополнительных педагогических условий: целенаправленное внедрение междисциплинарных связей фортепианного обучения и гуманитарных дисциплин; активизация рефлексии эмоциональных процессов на восприятие эстетического в искусстве и других его проявлениях; стимулирование потребности в творческой реализации эстетической функции фортепианного исполнительства в педагогической практике. искусства тем принципам, которые доминируют в определенную историческую эпоху; поликультурные реалии обучения и эстетического развития, что актуализирует поликультурный принцип при подборе репертуара; художественно-ментальные аспекты фортепианно-иполнительского процесса, основанные на специфике интерпретации произведений и ее обусловленности стилевым фактором; индивидуальное развитие личности исполнителя, основанное на природных свойствах человека к ощущению и воспроизведению прекрасного. Основными научными подходами в методике выбраны: художественно-ментальный, антропологический, диспозиционно-имиджевый. В качестве педагогических принципов предложены следующие: культуросоответствие оценки эстетических явлений, учета художественно-ментальных аспектов восприятия и понимания эстетического в искусстве и в других его проявлениях, ориентации на антропологические аспекты эстетического в способностях человека, поликультурности, педагогической направленности междисциплинарного синтеза, полимодальности ощущение эстетического в фортепианном обучении. Экспериментально подтверждена эффективность генерализованного педагогического условия – актуализация художественно-эстетической направленности фортепианной подготовки будущего учителя музыки, а также дополнительных педагогических условий: целенаправленное внедрение междисциплинарных связей фортепианного обучения и гуманитарных дисциплин; активизация рефлексии эмоциональных процессов на восприятие эстетического в искусстве и других его проявле- ниях; стимулирование потребности в творческой реализации эстетической функции фортепианного исполнительства в педагогической практике. The article reveals the main components of the technique of aesthetic development of future Music teachers in the process of piano training. The concepts of artistic-aesthetic and developmental potential of piano performance have been described. They are considered as a purposefully implemented complex of aesthetic properties of piano world music heritage and opportunities of its usage as an educational tool in dealing with the issues of future Music teachers’ aesthetic development. This potential is conditioned by the following factors: artistic and aesthetic correspondence of piano art to the principles which are predominant in a certain epoch; multicultural facts of education and aesthetic development, which actualize the multicultural principle in repertoire selection; artistic and mental aspects of piano performance based on the specificity of compositions interpretation; personal development of a performer based on natural human aesthetic sensitivity. The following scientific approaches have been chosen as the main ones in the developed technique: artistic and mental, anthropological, and dispositional image-building. The following pedagogical principles has been suggested: cultural correspondence of aesthetic phenomena assessment; consideration of artistic and mental aspects of perception and understanding of the aesthetic in arts; orientation at anthropological aspects of the aesthetic in human abilities; multicultural principle; pedagogical focus on the interdisciplinary synthesis; multimodality of aesthetic sensitivity in piano training. The efficiency of the generalized pedagogical condition (actualization of artistic and aesthetic orientation of piano training, as well as such essential pedagogical conditions as purposeful implementation of interdisciplinary bonds of piano training and humanities; stimulating the need for artistic realization of the aesthetic function of piano performance in pedagogy) has been experimentally proved. The prospects of further research is the presentation of the approbation results of the developed technique aimed at the development of future Music teachers’ aesthetic potentialThe article reveals the main components of the technique of aesthetic development of future Music teachers in the process of piano training. The concepts of artistic-aesthetic and developmental potential of piano performance have been described. They are considered as a purposefully implemented complex of aesthetic properties of piano world music heritage and opportunities of its usage as an educational tool in dealing with the issues of future Music teachers’ aesthetic development. This potential is conditioned by the following factors: artistic and aesthetic correspondence of piano art to the principles which are predominant in a certain epoch; multicultural facts of education and aesthetic development, which actualize the multicultural principle in repertoire selection; artistic and mental aspects of piano performance based on the specificity of compositions interpretation; personal development of a performer based on natural human aesthetic sensitivity. The following scientific approaches have been chosen as the main ones in the developed technique: artistic and mental, anthropological, and dispositional image-building. The following pedagogical principles has been suggested: cultural correspondence of aesthetic phenomena assessment; consideration of artistic and mental aspects of perception and understanding of the aesthetic in arts; orientation at anthropological aspects of the aesthetic in human abilities; multicultural principle; pedagogical focus on the interdisciplinary synthesis; multimodality of aesthetic sensitivity in piano training. The efficiency of the generalized pedagogical condition (actualization of artistic and aesthetic orientation of piano training, as well as such essential pedagogical conditions as purposeful implementation of interdisciplinary bonds of piano training and humanities; stimulating the need for artistic realization of the aesthetic function of piano performance in pedagogy) has been experimentally proved. The prospects of further research is the presentation of the approbation results of the developed technique aimed at the development of future Music teachers’ aesthetic potential.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectфортепіанна підготовкаuk
dc.subjectестетичний розвитокuk
dc.subjectмайбутні учителі музикиuk
dc.subjectхудожньо-естетичний потенціал фортепіанного виконавстваuk
dc.subjectрозвивальний потенціал фортепіанного виконавстваuk
dc.subjectфортепианная подготовкаuk
dc.subjectэстетическое развитиеuk
dc.subjectбудущие учителя музыкиuk
dc.subjectхудожественно-эстетический потенциал фортепианного исполнительстваuk
dc.subjectразвивающий потенциал фортепианного исполнительстваuk
dc.subjectpiano traininguk
dc.subjectaesthetic developmentuk
dc.subjectfuture music teachersuk
dc.subjectartistic and aesthetic potential of piano performanceuk
dc.titleМетодичне забезпечення естетичного розвитку майбутніх учителів музики в процесі навчання гри на фортепіаноuk
dc.title.alternativeМетодическое обеспечение эстетического развития будущих учителей музыки в процессе обучения игре на фортепианоuk
dc.title.alternativeMethodical support of future music teachers' aesthetic development in the process of teaching pianouk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Їн Цзяо.pdf253.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.