Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПетінова, Оксана Борисівна-
dc.contributor.authorPetinova, Oksana Borysivna-
dc.date.accessioned2020-03-31T14:53:56Z-
dc.date.available2020-03-31T14:53:56Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationПетінова О. Б. Економічна освіта як соціогуманітарний габітус Homo Economicus : філософсько-освітній дискурс / О. Б. Петінова // Наукове пізнання: методологія та технологія : наук. журнал. – 2018. – №1. – С. 90-97.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7173-
dc.description.abstractСтаття присвячена соціально-філософському аналізу економічної освіти у філософсько-освітньому дискурсі як соціогуманітарного габітусу homo economicus. Обґрунтовано висновок про те, що в умовах сьогодення економічна освіта єстратегічним ресурсом у поліпшенні добробуту людей, забезпеченні національних інтересів, зміцненні авторитету і конкурентоспроможності держави. Автор робить висновок про те, що Високоосвічена нова економічна людина – це виклик часу. Інновації в економічній освіті – це та суспільно-необхідна творча діяльність, без якої вже не можуть результативно відбуватися суспільні процеси в Україні в умовах глобалізації. Статья посвящена социально-философскому анализу экономического образования в философско-образовательном дискурсе как социогуманитарного габитуса homo economicus. The article is devoted to the socio-philosophical analysis of economic education inhilosophical and educational discourse as a sociohumanitarian habit of homo economicus. Overcoming an acute crisis that influences all spheres of social life, the Ukrainians, orienting on European values, are trying to find their new way to the future. To understand this fact is an essential action, especially on current situation in Ukraine, if we want to create an economic person of a new type, he/she should correspond to the challenges of the 21st century. Social institution of education was and still is the determinant of political, scientific, social and economic points of the society, they were the means of creation of world ideals and lifetime aspirations of economic person. National educational policy should consider its world’s development tendencies; it should consider social, economics, technological, social and cultural changes, that are happening not only in Ukraine, but also worldwide. Education is a united specialized subsystem of society, its main function coincides with the main aim of the society. Different spheres brunches of agriculture produce material and mental products, as well as services for people, but the social institution of education maintains the educating and nurturing points for person. This institution influences the intellectual, moral, social, psychological, esthetic and physic development of the person. Nowadays, economic education is the main agent of socialization of the person, it determines his/her main social function, and its practical usage will help to get economic effects to create a human fund, to create another more European attitude of the Ukrainians to insurance, recreation and their future life, as a whole.The conclusion is substantiated that in today's conditions, economic education is a strategic resource for improving people's well-being, ensuring national interests, strengthening the authority and competitiveness of the state. The author concludes that a highly educated new economic person is a challenge of time. Innovations in economic education are socially necessary creative activity, without which social processes in Ukraine can no longer take place effectively in the conditions of globalization.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"uk
dc.subjectекономічна освітаuk
dc.subjectсоціогуманітарний габітус homo economicusuk
dc.subjectвисокоосвічена нова економічна людинаuk
dc.subjecthomo economicusuk
dc.subjecteconomic educationuk
dc.subjectsocio-humanitarian habit homo economicusuk
dc.subjectHighly educated new economic personuk
dc.titleЕкономічна освіта як соціогуманітарний габітус Homo Economicus : філософсько-освітній дискурсuk
dc.title.alternativeEconomic education as socio-humanitarian habitus of Homo Еconomicus: philosophical-educational discourseuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petinova Oksana Borysivna 2018 1.pdf592.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.