Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/685
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorФурман, А. В.-
dc.contributor.authorFurman, A. V.-
dc.date.accessioned2018-10-17T07:27:44Z-
dc.date.available2018-10-17T07:27:44Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationФурман, А. В. Свідомість як передумова психологічного пізнання і професійного методологування / А. В. Фурман // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – № 3. – С. 5-10.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/685-
dc.description.abstractЗдійснено філософсько-психологічний аналіз онтологічної природи свідомості з огляду на завдання теоретичної і прикладної психології. Аргументовано імовірність розв’язання проблеми лише на нових філософськометодологічних засадах, що уможливлюють істотно інший рівень-ракурс професійного методологування й воднораз відкривають донині незвідані горизонти сутнісного пізнання свідомості як неприродної (субстанційної, суб’єктивної, самодостатньої) дійсності. Вказується на цілісну архітектоніку концептів, що відрефлексовані на рівні категорійних понять «метод», «мислення», «діяльність», «методологування», «методологічне мислення», «методологічна діяльність», «миследіяльність», «методологія». Схарактеризовано бінарну мислесхему, в якій «свідомість» і «самосвідомість» посідають місце п’ятого – трансцендентного – елемента, що позначають та узмістовлюють найвищі форми буттєвої присутності людини у світі. The issue of modern philosophical and psychological discourse involves the desire to know the ontological nature of consciousness and thus understand its phenomenal pleroma (which means completeness, multiplicity) representation in everyday life of a human being, which becomes one of the most important tasks of both theoretical and experimental psychology. This problem can be solved only basing on new philosophical and methodological grounds that make it possible to achieve a significantly different level of professional methodologization and at the same time open still unexplored horizons of essential cognition of consciousness as non-natural (the substantial, subjective, self-sufficient) reality. In the author’s experience of theorizing it means the creation of newly developed methodological view which involves at least four intellectual means of universal (vita-cultural methodology), general (research program of professional methodologization), special (cyclically-step approach) and single (methodology of paradigmal researches in psychology) order of organizational and technological performance of problem and module thinking process. Consciousness and self-consciousness are a framework condition of existence and development of thinking, activities, methodologization, philosophic and psychological cognition.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectметодологіяuk
dc.subjectметодологуванняuk
dc.subjectпсихологічне пізнанняuk
dc.subjectбагатосегментність сфери психологіїuk
dc.subjectлюдинаuk
dc.subjectбуттєвістьuk
dc.subjectекзистенціяuk
dc.subjectсвідомістьuk
dc.subjectсамосвідомістьuk
dc.subjectмисленняuk
dc.subjectдіяльністьuk
dc.subjectмислесхемаuk
dc.subjectсмислоформаuk
dc.subjectmethodologyuk
dc.subjectmethodologizationuk
dc.subjectpsychological cognitionuk
dc.subjectmulti-segmented spheres of psychologyuk
dc.subjecthumanuk
dc.subjectbeingnessuk
dc.subjectconsciousnessuk
dc.subjectself-consciousnessuk
dc.subjectthinkinguk
dc.subjectactivityuk
dc.subjectthought schemethought schemeuk
dc.subjectthought schemeuk
dc.titleСвідомість як передумова психологічного пізнання і професійного методологуванняuk
dc.title.alternativeConsciousness as framework condition of psychological cognition and professional methodologizationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Фурман А. В..pdf424.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.