Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6813
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХмелевська, Інга Олексіївна-
dc.contributor.authorKhmelevska, Inga-
dc.date.accessioned2020-03-02T11:13:20Z-
dc.date.available2020-03-02T11:13:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationХмелевська І. О. Структура інтегральної компетентності майбутніх викладачів мистецьких дисциплін / І. О. Хмелевська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 7 (91). – С. 304–316.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6813-
dc.description.abstractУ статті досліджено структуру інтегральної компетентності майбутніх викладачів мистецьких дисциплін, ѐк мета-кваліфікаційного конструкту, функціѐ ѐкого полѐгаю в координації процесів актуалізації та формуваннѐ компетентностей, відповідно до мети та завдань варіативно-творчого процесу мистецької освіти. У результаті аналізу наукової літератури визначено, що таку структуру складаять мотиваційно-самокоригувальний, компетентнісно-адаптаційний, методично- персоналізований, творчо-інтерпретаційний компоненти. Подальші дослідженнѐ передбачаять визначеннѐ методологічних засад методики формуваннѐ інтегральної компетентності майбутніх викладачів мистецьких дисциплін. The article explores the structure of integral competence of future teachers of art disciplines as a meta-qualification construct whose function is to coordinate the processes of updating and forming competences in accordance with the goals and objectives of the variative-creative process of artistic education. Conducted analysis of scientific literature with subsequent systematization of the information obtained made it possible to establish that the competences of future teachers of art disciplines are called upon to ensure the artistic- educational process, the conceptual dominant of which is interpretation of works of art. It is determined that interpretation (performing and pedagogical) presupposes the existence of a formed set of competences that provides the opportunity to comprehend the meanings of a work of art at an interdisciplinary level, as well as the capability, intention and ability to organize the artistic-educational process taking into account individual age, perceptual psychological, personal, competence and other features of its subjects. The mentioned qualities and skills are traditionally studied by scientists in the framework of the motivational, cognitive, reflexive and activity components of the competences. However, the structure of integral competence, as a meta-qualification construct, in addition to the content of the mentioned components, includes components that provide coordination of the dynamic processes of formation and updating of the competences of future teachers of art disciplines. Such components were identified in the process of the study, by indexing the competence sphere of the mentioned specialists using the “Integrated Operating System (IOS)” by K. Wilber. As a result, it is determined that the integral competence of future art teachers is a synergetic construct that implements the coordinating function in four projections of the quadrants of the integral operating system of K. Wilber, and consists of motivational-self-correcting, competence-adaptive, methodological-personalized, creative- interpretative components. Further research involves determination of the methodological foundations of the methodology for the formation of the integral competence of future teachers of art disciplines.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherСумДПУ ім. А. С. Макаренкаuk
dc.subjectінтегральна компетентністьuk
dc.subjectмайбутні викладачі мистецьких дисциплінuk
dc.subjectструктурні компонентиuk
dc.subjectміждисциплінарністьuk
dc.subjectінтерпретаціяuk
dc.subjectмистецько-творчий освітній процесuk
dc.subjectкомпетентностіuk
dc.subjectintegral competenceuk
dc.subjectfuture teachers of art disciplinesuk
dc.subjectstructural componentsuk
dc.subjectinterdisciplinarityuk
dc.subjectinterpretationuk
dc.subjectartistic-creative educational processuk
dc.subjectcompetencesuk
dc.titleСтруктура інтегральної компетентності майбутніх викладачів мистецьких дисциплінuk
dc.title.alternativeThe structure of integral competence of future teachers of art disciplinesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
the structure of integral.pdf967.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.