Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6668
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМартынова, Раиса Юрьевна-
dc.contributor.authorМартинова, Раїса Юріївна-
dc.contributor.authorMartynova, Raisa Yuriivna-
dc.date.accessioned2020-02-19T14:47:02Z-
dc.date.available2020-02-19T14:47:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМартынова Р. Ю. Виды дидактических моделей процесса обучения / Р. Ю. Мартынова // Наука і освіта. - 2019. - №4. - С.15-22.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6668-
dc.description.abstractВ статье обосновывается возможность совершенствования результативности процесса обучению любой дисциплины путем его предварительного моделирования. Установлено, что любая дидактическая модель состоит из трех блоков: организационного, который представляет собой этапы обучения; содержательного, включающего звенья: цели обучения, элементы предмета обучения и компоненты содержания обучения; процессуального, включающего звенья: методы обучения, средства обучения, контроль результатов обучения. Такая модель обладает следующими свойствами системности: целостностью, иерархичностью, эмерджетностью, функциональностью, синергетичностью. Ее валидность определяется концептуально, то есть учетом: диалектических законов познания окружающей действительности; синергетических законов взаимодействия больших и малых величин, которые в педагогике представляют собой огромные массивы информации во многих областях знаний и способы ее компрессии для возможного по времени ее познания; психологических закономерностей усвоения запрограммированного материала и дидактических принципов организации процесса обучения. Ее валидность также определяется критериально – путем использования следующих критериев: сравнительно-целеполагающего, сравнительно-тематического, структурно-сравнительного, сравнительно- методического, сравнительно-технического, контрольного. Ее валидность обозначается количественным путем определения всего объема усвоенного материала, который должен составлять не менее 70%, в среднем, на одного обучаемого. The article substantiates the possibility of increasing the effectiveness of the process of teaching any subject by means of its preliminary modeling. It has been proved that any didactic model consists of three blocks: organizational, which represents the stages of teaching; informative, which includes such links as: teaching objectives, elements of the major subject and components of the major subject content; procedural, which includes such links as: teaching methods, teaching aids, control of teaching outcomes. The form of interconnection of the named links shows that each previous link assumes the next one, and each subsequent link is based on the previous one. Their consistent implementation determines the dynamics of the teaching process. Such model has the properties of a system: INTEGRITY, manifested in the fact that a change in a link or their sequence will violate not only the logic of the teaching process, but will also suspend its implementation; HIERARCHY, manifested in the fact that the presented educational integrity is a structure of a higher level than its components; EMERGENCY, manifested in the fact that a simple sum of links will not lead to the dynamics of the teaching process; it is possible only with the fixed form of their relationship; FUNCTIONALITY, manifested in the fact that each link performs its own function, which proceeds from the function of the previous link, that, in its turn, determines the function of the next link; SYNERGY, manifested in the fact that none of the links can be a subject to bifurcation; otherwise, its destruction will lead to the destruction of the entire teaching process as a whole.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectмоделированиеuk
dc.subjectрецептивное усвоениеuk
dc.subjectрепродуктивное усвоениеuk
dc.subjectпродуктивное усвоениеuk
dc.subjectтворчески-рефлексивное усвоениеuk
dc.subjectэтапы обученияuk
dc.subjectцели обученияuk
dc.subjectметоды обученияuk
dc.subjectсредства обученияuk
dc.subjectкомпоненты содержания обученияuk
dc.subjectэлементы предмета обученияuk
dc.subjectконтроль результатов обученияuk
dc.subjectmodelinguk
dc.subjectreceptive assimilationuk
dc.subjectreproductive assimilationuk
dc.subjectproductive assimilationuk
dc.subjectcreatively reflective assimilationuk
dc.subjectstages of traininguk
dc.subjectlearning objectivesuk
dc.subjectteaching methodsuk
dc.subjectteaching aidsuk
dc.subjectcomponents of the learning contentuk
dc.subjectelements of the subject of instructionuk
dc.subjectmonitoring of learning outcomesuk
dc.titleВиды дидактических моделей процесса обученияuk
dc.title.alternativeTypes of didactic models of the learning processuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martynova.pdf738.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.