Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6668
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Мартынова, Раиса Юрьевна | - |
dc.contributor.author | Мартинова, Раїса Юріївна | - |
dc.contributor.author | Martynova, Raisa Yuriivna | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-19T14:47:02Z | - |
dc.date.available | 2020-02-19T14:47:02Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Мартынова Р. Ю. Виды дидактических моделей процесса обучения / Р. Ю. Мартынова // Наука і освіта. - 2019. - №4. - С.15-22. | uk |
dc.identifier.uri | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6668 | - |
dc.description.abstract | В статье обосновывается возможность совершенствования результативности процесса обучению любой дисциплины путем его предварительного моделирования. Установлено, что любая дидактическая модель состоит из трех блоков: организационного, который представляет собой этапы обучения; содержательного, включающего звенья: цели обучения, элементы предмета обучения и компоненты содержания обучения; процессуального, включающего звенья: методы обучения, средства обучения, контроль результатов обучения. Такая модель обладает следующими свойствами системности: целостностью, иерархичностью, эмерджетностью, функциональностью, синергетичностью. Ее валидность определяется концептуально, то есть учетом: диалектических законов познания окружающей действительности; синергетических законов взаимодействия больших и малых величин, которые в педагогике представляют собой огромные массивы информации во многих областях знаний и способы ее компрессии для возможного по времени ее познания; психологических закономерностей усвоения запрограммированного материала и дидактических принципов организации процесса обучения. Ее валидность также определяется критериально – путем использования следующих критериев: сравнительно-целеполагающего, сравнительно-тематического, структурно-сравнительного, сравнительно- методического, сравнительно-технического, контрольного. Ее валидность обозначается количественным путем определения всего объема усвоенного материала, который должен составлять не менее 70%, в среднем, на одного обучаемого. The article substantiates the possibility of increasing the effectiveness of the process of teaching any subject by means of its preliminary modeling. It has been proved that any didactic model consists of three blocks: organizational, which represents the stages of teaching; informative, which includes such links as: teaching objectives, elements of the major subject and components of the major subject content; procedural, which includes such links as: teaching methods, teaching aids, control of teaching outcomes. The form of interconnection of the named links shows that each previous link assumes the next one, and each subsequent link is based on the previous one. Their consistent implementation determines the dynamics of the teaching process. Such model has the properties of a system: INTEGRITY, manifested in the fact that a change in a link or their sequence will violate not only the logic of the teaching process, but will also suspend its implementation; HIERARCHY, manifested in the fact that the presented educational integrity is a structure of a higher level than its components; EMERGENCY, manifested in the fact that a simple sum of links will not lead to the dynamics of the teaching process; it is possible only with the fixed form of their relationship; FUNCTIONALITY, manifested in the fact that each link performs its own function, which proceeds from the function of the previous link, that, in its turn, determines the function of the next link; SYNERGY, manifested in the fact that none of the links can be a subject to bifurcation; otherwise, its destruction will lead to the destruction of the entire teaching process as a whole. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського | uk |
dc.subject | моделирование | uk |
dc.subject | рецептивное усвоение | uk |
dc.subject | репродуктивное усвоение | uk |
dc.subject | продуктивное усвоение | uk |
dc.subject | творчески-рефлексивное усвоение | uk |
dc.subject | этапы обучения | uk |
dc.subject | цели обучения | uk |
dc.subject | методы обучения | uk |
dc.subject | средства обучения | uk |
dc.subject | компоненты содержания обучения | uk |
dc.subject | элементы предмета обучения | uk |
dc.subject | контроль результатов обучения | uk |
dc.subject | modeling | uk |
dc.subject | receptive assimilation | uk |
dc.subject | reproductive assimilation | uk |
dc.subject | productive assimilation | uk |
dc.subject | creatively reflective assimilation | uk |
dc.subject | stages of training | uk |
dc.subject | learning objectives | uk |
dc.subject | teaching methods | uk |
dc.subject | teaching aids | uk |
dc.subject | components of the learning content | uk |
dc.subject | elements of the subject of instruction | uk |
dc.subject | monitoring of learning outcomes | uk |
dc.title | Виды дидактических моделей процесса обучения | uk |
dc.title.alternative | Types of didactic models of the learning process | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2019 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Martynova.pdf | 738.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.