Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6649
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНіколаї, Галина Юріївна-
dc.contributor.authorNikolai, Halyna Yu-
dc.date.accessioned2020-02-19T11:03:17Z-
dc.date.available2020-02-19T11:03:17Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationНіколаї Г. Ю. Методичні особливості вивчення творів українських композиторів у підготовці майбутніх учителів музики та хореографії (на прикладі «Космічних алюзій» Олени Чернової) / Г. Ю. Ніколаї // Актуальні питання мистецької освіти та виховання. – 2015. – Вип. 1-2 (5-6). – С. 220-229.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6649-
dc.description.abstractУ статті з методичних позицій розглянуто цикл «Космічні алюзії» сучасної української композиторки О. Чернової. Доведено, що вивчення означених мініатюр у класі фортепіано та на заняттях із ритміки вчить майбутніх учителів музики й хореографії створювати яскраві виконавські (піаністичні та пластичні) образи. Показано, що методичні пошуки оптимальних фортепіанно-технічних і ритмічно-рухових засобів тісно пов’язані з фактурно-композиційними та образно-драматургійними особливостями циклу, а принципи педалізації продиктовані стилістикою мініатюр. In the article from a methodological perspective the cycle “Space allusions”, of the contemporary Ukrainian composer A. Chernova is considered. It is proved that the study of the described miniatures in piano classes and rhythmic lessons teaches future music and choreography teachers to create a vivid performance images (pianistic and plastic). In the "Space allusions" colorful pictures of deep space are exposed: emerging of the unknown flying object from the unknown galactic space ("UFO Contact"); the megapolis of extraterrestrials, which is overwhelming by its urban complexity ("Space city"); beautiful from afar, but terrifying at close distance the insidious planet ("Planet trap"); full of love longing psychological miniature "Love of the Stranger". It is shown that methodological search for the best piano-technical and rhythmical-motor means is closely connected to compositional and drama peculiarities of the cycle, and the principles of pedaling dictated by the style of the miniatures.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherСуми: СумДПУ ім. А. С. Макаренкаuk
dc.subjectfuture music and choreography teacheruk
dc.subjectmethodological searchuk
dc.subjectmodern Ukrainian composer O. Chernovauk
dc.subjectcycle of piano miniaturesuk
dc.subjectrhythmicuk
dc.subjectpianistic and plastic imagesuk
dc.subjectмайбутні вчителі музики та хореографіїuk
dc.subjectметодичні пошукиuk
dc.subjectсучасна українська композиторка О. Черноваuk
dc.subjectцикл фортепіанних мініатюрuk
dc.subjectритмікаuk
dc.subjectпіаністичні та пластичні образиuk
dc.titleМетодичні особливості вивчення творів українських композиторів у підготовці майбутніх учителів музики та хореографії (на прикладі «Космічних алюзій» Олени Чернової)uk
dc.title.alternativeMethodological peculiarities of Ukrainian composers’ works studying in the future music and choreography teachers’ training (on the example of "Space allusions" of Olena Chernova)uk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikolai H. Methodological peculiarities.pdf557.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.