Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6586
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМаркова, Олена Віталіївна-
dc.contributor.authorMarkova, Olena-
dc.contributor.authorГорпініч, Тетяна Ігорівна-
dc.contributor.authorГорпинич, Татьяна Игоревна-
dc.contributor.authorHorpinich, Tetyana Igorivna-
dc.contributor.authorВисочан, Леся Михайлівна-
dc.contributor.authorVysochan, Lesia-
dc.date.accessioned2020-02-14T13:28:40Z-
dc.date.available2020-02-14T13:28:40Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationМаркова О. В. Розвиток творчих здібностей студентів у процесі навчальної діяльності / О. В. Маркова, Т. І. Горпініч, Л. М. Височан // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С.78-84.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6586-
dc.description.abstractМетою статті є перевірка ефективності впроваджених педагогічних умов в навчальний процес та діагностування рівня розвитку творчих здібностей студентів. В експерименті взяли участь 55 студентів педагогічних спеціальностей. В основу визначення рівнів творчих здібностей майбутніх учителів було покладено модифіковану методику, запропоновану Н. Куприяничевою та Е. Куприяничевою. Крім того, для визначення самооцінки розвитку творчих здібностей респондентів було застосовано тест А. Шарова «Оцінка рівня творчого потенціалу особистості». В якості показників, що визначають рівень розвитку творчих здібностей, було обрано: варіативність, неординарність, оптимізація, здатність здійснювати ініційоване перенесення знань, умінь, способів діяльності в нову ситуацію. Педагогічні умови, які було впроваджено у процес навчальної діяльності (використання міждисциплінарних зв’язків у формуванні творчого мислення студентів та залучення майбутніх учителів до проектної діяльності) позитивно вплинули на розвиток творчих здібностей студентів. За результатами порівняння початкового та прикінцевого етапів експерименту було встановлено, що у студентів педагогічних спеціальностей експериментальної групи відбулися позитивні зрушення, особливо у здатності здійснювати ініційоване перенесення знань, умінь, способів діяльності в нову ситуацію. Також збільшилася кількість студентів у групі з високим і середнім рівнем розвитку за рахунок зменшення респондентів із низьким рівнем. Позитивна динаміка намітилася також й у самооцінці творчих здібностей. The paper aims to verify the effectiveness of the introduced pedagogical conditions into the educational process on the development of creative capacity of students majoring in pedagogical specialties. 55 future teachers took part in the experiment. The assessment of the creative capacity of the respondents was based on the modified methodology suggested by N. Kupryianycheva and E. Kupryianycheva. Besides, Personality Creative Potential Test by A. Sharov was applied to monitor the respondents’ self-assessment concerning their creative capacity. The following indicators were selected to define the level of creative capacity: variability, irregularity, optimization, the ability to transfer knowledge, skills and manners into a new situation. The results of the initial assessment of their creative capacity have shown the dominance of its low level and the students’ self-assessment have shown a number of problems with their self-esteem. The following pedagogical conditions have been implemented into the process of experimental group students’ training to improve their self-esteem and creative capacity as a result of training: use of interdisciplinary connections in the process of creative thinking formation; engaging future teachers into project work, which had positive influence on the development of their creative capacity. After the comparison of the results of summative and formative assessments it has been found that the experimental group students’ creative capacity has improved, especially their ability to transfer knowledge, skills and manners into a new situation. The number of EG students with medium and high levels of creative capacity has significantly increased due to the reduction of the number of those with a low level. Besides, due to the implemented conditions in general and use of a great variety of teaching methods and forms of work the respondents’ self-esteem has become more adequate as compared to the initial assessment. Thus, the suggested technique can be used for the development of future teachers’ creative capacity and it would be appropriate to test its efficiency for students of other specialties.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectтворчі здібностіuk
dc.subjectпершокурсникиuk
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.subjectстуденти педагогічних спеціальностейuk
dc.subjectсамооцінкаuk
dc.subjectcreative abilitiesuk
dc.subjectfirst year studentsuk
dc.subjectpedagogical conditionsuk
dc.subjectphysical educationuk
dc.subjectself-ratinguk
dc.titleРозвиток творчих здібностей студентів у процесі навчальної діяльностіuk
dc.title.alternativePedagogical conditions of students’ creative capacity formationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Markova.pdf796.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.