Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6549
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПоспелова, Ірина Донатасівна-
dc.contributor.authorPospelova, Iryna Donatasivna-
dc.contributor.authorПоспелова, Ирина Донатасевна-
dc.contributor.authorКосьянова, Олена Юріївна-
dc.contributor.authorKosyanova, Olena Yuriivna-
dc.contributor.authorКосьянова, Елена Юрьевна-
dc.date.accessioned2020-02-12T13:44:03Z-
dc.date.available2020-02-12T13:44:03Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationПоспелова І. Д. Психологічні основи підготовки психологів до формування позитивного образу я-фізичного у підлітків / І. Д. Поспелова, О. Ю. Косьянова // Наука і освіта. - 2017. - №11. - С.60-64.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6549-
dc.description.abstractУ статті визначено важливість позитивного образу Я-фізичного у підлітків, подано інструментарій його формування на основі диференціального підходу як методологічного концепту професійної підготовки майбутніх фахівців психологічної галузі при роботі з молоддю. Зазначено теоретичні основи психологічних особливостей значущості образу Я-фізичного у підлітків та його самооцінки, а також визначено психологічні особливості підготовки психологів до формування позитивного образу Я-фізичного та їх механізмів психологічного захисту. Доводяться нові можливості психологічного інструментарію для виявлення і подолання проблем розвитку позитивної Я-концепції у підлітків. The paper aims to reveal psychological bases of teaching psychologists to form positive physical self-image in adolescents. The following empirical methods were used in the study: method Self-Attitude to Physical Self-Image Inventory by A. Cherkashena; Index of Life Inventory by R. Plutchik and Ch. Kellerman. The degree of coherence of individual self-esteem rates of adolescents with the estimates of the significance of the studied characteristics of their physical self-image was determined using Pearson correlation coefficient. An important step in a professional approach is considering the components of adolescents’ physical self-image, namely its anatomical, functional and social characteristics. The ratio of the ideal self-concept and the ideal physical self-image, which is extremely significant for adolescents, is of particular importance. The closer physical self-image is to the ideal created by the individual, the more likely he/she will have positive self-concept in general. A future psychologist should pay special attention to the mechanisms of psychological defense of an adolescent, which protect his/her physical self-image in the case of conflicting attitudes in the personality itself or inconsistency of external information and his/her worldview or self-image. The components of developing work contributing to the overcoming of internal conflicts and self-identification of an adolescent’s personality have been distinguished: body-focused art therapy; elements of psychoanalysis and analytical psychology; elements of positive psychotherapy; humanistic psychology, etc.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectпозитивна Я-концепціяuk
dc.subjectЯ-фізичнеuk
dc.subjectпідліткиuk
dc.subjectстуденти-психологиuk
dc.subjectмеханізми психологічного захистуuk
dc.subjectpositive self-conceptuk
dc.subjectphysical self-imageuk
dc.subjectadolescentsuk
dc.subjectstudents-psychologistsuk
dc.subjectmechanisms of psychological defenseuk
dc.titleПсихологічні основи підготовки психологів до формування позитивного образу я-фізичного у підлітківuk
dc.title.alternativePsychological bases of teaching future psychologists to form positive physical self-image in adolescentsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pospelova.pdf549.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.