Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6507
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNaumov, Oleksandr-
dc.contributor.authorНаумов, Олександр Борисович-
dc.contributor.authorKovalenko, Oleksandr-
dc.contributor.authorКоваленко, Олександр Михайлович-
dc.contributor.authorSavin, Stanislav-
dc.contributor.authorСавін, Станіслав Юрійович-
dc.date.accessioned2020-02-10T14:07:19Z-
dc.date.available2020-02-10T14:07:19Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationNaumov O. Technique of Assessing Future Managers’ Leadership Qualities in Modern Socio-Cultural Environment / O. Naumov, O. Kovalenko, S. Savin // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.126-132.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6507-
dc.description.abstractThe article deals with the issue of the formation of leadership qualities of future specialists in the field of management in modern socio-cultural environment. The urgency of the considered topic is determined by the significant change of external conditions of the development of personality in the last decade, characterized by a shift in emphasis from individual thinking to collective one, the transition of the organization of social interaction from hierarchical to network one. The purpose of the article is to substantiate theoretical, methodological and practical principles for assessing leadership qualities of future managers in modern socio-cultural environment. The main tendencies and phenomena in the development of the socio-cultural environment of modern young people from the point of view of the possibility of forming leadership qualities of future managers are revealed: unlimited expansion of reference groups; the weakening of critical thinking, displayed in the absence of “visual” cynicism and overestimation of achievements; “the crisis of individuality”, that is, the leveling of a personality; changing the hierarchy of needs: from personal to group ones; self-structuring of the society. Experimental study was conducted in two stages. The task of the first stage was to obtain factors that determine the manifestation of their leadership qualities baed on self-assessment. The task of the second stage was to identify the leaders in the group and assess their impact on the result of teamwork. As a result of the pilot study, there have been distinguished 5 students with mature leadership qualities out of 48 respondents. As a result of the study, a perspective direction of the development of management as a science was formulated, which is the formation of organizational and managerial principles of the individual work in the group (personality management). У статті розглядається проблема оцінювання лідерських якостей майбутніх фахівців з менеджменту під впливом соціокультурного середовища. Актуальність розглянутої проблеми зумовлюється суттєвою зміною в останнє десятиліття зовнішніх умов розвитку особистості, що характеризуються трансформацією акцентів з індивідуального мислення до колективного, переходом організації суспільної взаємодії від ієрархічної форми до мережевої. Метою статті є обґрунтування теоретичних, методичних та практичних засад оцінки лідерських якостей майбутніх менеджерів під впливом соціокультурного середовища. При виконанні дослідження використано експертні методи, зокрема метод анкетування та метод «комісій». Виявлено основні тенденції та явища у розвитку соціокультурного середовища сучасної молодої людини з точки зору можливості формування лідерських якостей майбутніх управлінців: необмежене розширення референтних груп; послаблення критичності мислення, що проявляється у відсутності «зорового» цинізму та завищенні досягнень; «криза індивідуальності», тобто нівелювання особистості, її підкорення мотивам групи; зміна ієрархії потреб: від особистих – до групових; самоструктуризація суспільства. Експериментальне дослідження проводилося у два етапи. Завданням першого етапу було отримання у найбільш узагальненому вигляді самооцінки студентами факторів, що зумовлюють прояв їх лідерських якостей. Завданням другого етапу було виявлення лідерів у групі та оцінка їх впливу на результат групової роботи. В результаті проведеного експериментального дослідження було виокремлено 5 лідерів із 58 респондентів та обґрунтовано перспективний напрямок розвитку науки управління – формування організаційно-управлінських засад роботи індивідуума в групі («менеджмент особистості»).uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectleadershipuk
dc.subjectmanagementuk
dc.subjectsocio-cultural environmentuk
dc.subjectindividualityuk
dc.subjectteamuk
dc.subjectsocial activityuk
dc.subjectself-esteemuk
dc.subjectexpectationsuk
dc.subjectлідерствоuk
dc.subjectменеджментuk
dc.subjectсоціокультурне середовищеuk
dc.subjectіндивідуальністьuk
dc.subjectкомандаuk
dc.subjectсоціальна активністьuk
dc.subjectсамооцінкаuk
dc.subjectочікуванняuk
dc.titleTechnique of Assessing Future Managers’ Leadership Qualities in Modern Socio-Cultural Environmentuk
dc.title.alternativeМетодика оцінювання лідерських якостей майбутніх фахівців з менеджменту у сучасному соціокультурному середовищіuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naumov.pdf620.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.