Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБорщенко, Валерія Володимирівна-
dc.contributor.authorБорщенко, Валерия Владимировна-
dc.contributor.authorBorshchenko, Valeriya Volodymyrivna-
dc.date.accessioned2020-02-10T12:30:50Z-
dc.date.available2020-02-10T12:30:50Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationБорщенко В. В. Стан підготовленості майбутніх учителів до організації і здійснення здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі / В. В. Борщенко // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.58-65.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6497-
dc.description.abstractМетою дослідження є визначення сутності здоров’язбережувальної діяльності вчителя початкової школи, дослідження стану обізнаності студентів факультету початкового навчання зі складовими здоров’я, ставлення до власного здоров’я, їхньої підготовленості до збереження і зміцнення здоров’я молодших школярів в майбутній професійній діяльності. Для досягнення зазначеної мети використано загальнонаукові методи теоретичного рівня: аналіз наукової літератури з питань здоров’язбережувальної діяльності вчителя початкової ланки освіти, а також методи емпіричного рівня: спостерігання, бесіди, тестування тощо. Визначено причини погіршення здоров’я молодших школярів у процесі освітньої діяльності. З’ясовано сутність здоров’язбережувальної діяльності вчителя в початковій школі. Подано результати діагностування стану підготовленості майбутніх учителів початкової школи до здоров’язбережувальної діяльності з молодшими школярами, які засвідчили, що студенти перебувають здебільшого на низькому і середньому рівнях обізнаності щодо організації такої діяльності в початковій школі, її різновидів і не володіють необхідними для здоров’язбереження молодших школярів методиками, що потребує цілеспрямованої роботи щодо їхньої теоретичної, практичної і методичної підготовки до організації і здійснення цього типу діяльності в початковій школі. The article considers the necessity of teaching students of pedagogical fields how to organize and implement health saving activities at elementary school. The research aims to determine the essence of health saving activities of primary school teachers, to assess future primary school teachers’ (students of the faculty of elementary education) knowledge of the components of health, attitude to their own health, their health saving skills in terms of work with junior pupils. The following research methods were used to assess the level of their knowledge in this field: Professional Motivation Scale by K. Zamfir modified by A. Rean, Pedagogical Communication Efficiency Modified questionnaire by O. Leontiev, Volitional Qualities Scale by O. Vostrikov, Professional and Psychological Moral Qualities Expression Scale by N. Kuzmina, Communicative Tolerance Scale by V. Boiko, Emotional Maturity Scale by O. Chebykin, etc. The experiment involved 120 students studying at the Faculty of Primary Education of Ushynsky University. The level of future primary school teachers health saving skills was determined according to motivational-cognitive (indicators: motivation for the implementation of health saving activities with junior school students, knowledge of health saving activities, healthcare methods), organizational and activity (indicators: communicative, organizational skills, moral and volitional qualities), personal (indicators: tolerance, empathy, emotional selfregulation skills), evaluative-analytical (indicators: attitude to health, ability to analyze one’s own activities and activity of junior pupils, ability to monitor the health of junior pupils). As a result of the assessment, it has been found that most students have poor knowledge of the organization of healthcare activities at primary school, cannot use healthcare-saving techniques necessary for health-saving activities in terms of work with junior school students. It requires purposeful work on their theoretical, practical and methodical training to develop their skills of organization and implementation of healthcare activities at elementary school. To this end, an experimental work was carried out with the respondents aimed at raising their levels of health-saving skills consisting of three stages (theoretical-informational, practical-oriented, health-correctional), which has positively affected the level of their respective knowledge and skills.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectмайбутні вчителіuk
dc.subjectмолодші школяріuk
dc.subjectздоров’язбережувальна діяльністьuk
dc.subjectкритерії і показники підготовленості студентів до здоров’язбережувальної діяльності в початковій школіuk
dc.subjectfuture teachersuk
dc.subjectjunior schoolchildrenuk
dc.subjecthealth saving activityuk
dc.subjectcriteria and indicators of students’ skills of health saving activities implementation at primary schooluk
dc.titleСтан підготовленості майбутніх учителів до організації і здійснення здоров’язбережувальної діяльності в початковій школіuk
dc.title.alternativeFuture teachers’ skills of organization and implementation of health saving activities at primary schooluk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Borshchenko.pdf690.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.