Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6366
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDavydova, Oksana-
dc.contributor.authorДавидова, Оксана Володимирівна-
dc.date.accessioned2020-02-04T14:23:07Z-
dc.date.available2020-02-04T14:23:07Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationDavydova O. Psychological Peculiarities of Teaching Profession / O. Davydova // Наука і освіта. - 2017. - №7. - С. 120-125.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6366-
dc.description.abstractThe paper deals with the analysis of the results of the summative stage of the experiment aimed at examining the peculiarities of teaching profession. The study involved 205 teachers of different educational institutions of Kremenchuh, Poltava region, Ukraine. For studying the peculiarities of teaching profession and revealing the essence of its procedural component according to the parameters associated with professional competence and efficient work there was used Teacher’s Psychological Profile Method by H. Rezapkina and Z. Rezapkina. Besides, Personality SocioCommunication Competence Inventory was applied for studying the peculiarities of teaching profession more profoundly according to the operational (activity) criterion. In order to examine the efficiency of the operational (activity) component of teaching activities and to reveal individual differences in teaching activities regulation by teachers there was applied The Teaching Style Efficiency Scale by M. Aminov and N. Shelikhova. Mann-Whitney U test for independent samples was utilized in order to study the gender- and experience-related peculiarities of teachers. According to the research outcomes, there have been distinguished the following psychological peculiarities of teaching profession: a) the motivational component, which implies that teachers’ desire to avoid failures and events which cause negative emotions are not their leading motives, most of the pedagogues reflect the level of professional success in terms of satisfaction with work and its conditions, manifest interest in the process and results of professional activities, are satisfied with their own skills, personal qualities and their social role; b) the emotional and axiological component: most teachers face emotional overloads which are manifested in the instability of their emotional states; c) the operational (activity) component: most of the respondents possess highly developed communication skills, they are able to cope with problems and challenges, as a rule use democratic teaching style; gender characteristics and work experience determine the change in teachers’ didactic communication. У статті висвітлено результати емпіричного дослідження констатувального етапу дослідження психологічних особливостей впливу педагогічних стереотипів на професійну педагогічну діяльність учителя. У межах порівняльного аналізу за допомогою методів математичної статистики: T-критерію та непараметричного Uкритерію Манна-Уітні для незалежних вибірок вирішуються емпіричні питання змісту та розвиненості процесуальної складової професійної педагогічної діяльності вчителя. Розглядається зміст структурних компонентів професійно-педагогічної діяльності в розрізі структурно-динамічної моделі впливу педагогічних стереотипів на професійну діяльність учителя, які включають відповідні критерії та їх показники. Розкрито процесуальний характер професійної педагогічної діяльності вчителя та проаналізовано відмінності в параметрах професійної компетентності вчителів, що пов’язані з ефективним її здійсненням та комунікативно-дидактичним потенціалом у залежності від різних педагогічних тактик, спрямованих вчителем на ефективну підтримку дидактичної комунікації в ситуаціях навчальної взаємодії. Розглядається структура професійної педагогічної діяльності в різноспрямованих групах учителів за дидактичною спрямованістю (фасилітативній, диференційно-орієнтованій та контролюючій) в залежності від гендерних характеристик та стажу перебування на посаді. Отримані результати дозволили сформувати висновки про те, що у більшості педагогів виявлено ступінь професійного благополуччя. Учителі 0проявляють інтерес до процесу, результатів своєї діяльності та задоволені собою й своїми можливостями, професійними якостями й місцем серед інших людей. Для працюючих педагогів у школі характерні емоційні перевантаження, що проявляються в нестабільності психоемоційних станів. Проте, в учителів високо розвинений комунікативний потенціал, здатність ефективно протистояти різноманітним труднощам у складних педагогічних ситуаціях. Існують статистично значущі зв’язки в параметрах професійної педагогічної діяльності вчителів різнорівневих груп за дидактичною спрямованістю. Гендерні характеристики та стаж перебування на посаді обумовлюють зміни в характеристиках дидактичної комунікації педагогів.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectaching professionuk
dc.subjectteaching methodsuk
dc.subjectstructure of teachinguk
dc.subjectcomponents of teachinguk
dc.subjectlevels of developmentuk
dc.subjectcharacteristics of didactic communicationuk
dc.subjectgender peculiaritiesuk
dc.subjectпрофесійна педагогічна діяльністьuk
dc.subjectпідходи до професійної педагогічної діяльностіuk
dc.subjectструктура професійної педагогічної діяльностіuk
dc.subjectкомпоненти професійної педагогічної діяльностіuk
dc.subjectрівні розвитку досліджуваних властивостейuk
dc.subjectхарактеристики дидактичної комунікаціїuk
dc.subjectрозвитокuk
dc.subjectгендерні характеристикиuk
dc.titlePsychological Peculiarities of Teaching Professionuk
dc.title.alternativeПсихологічні особливості професійної педагогічної діяльності вчителяuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Davydova.1pdf576.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.